Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Är sojaprodukter verkligen hälsosamt? Positiva egenskaper

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Jag dricker en hel del soja mjölk,  äter soja yogurt som jag tycker är super gott och jag använder soja-liknande produkter i min matlagning. Men nu har jag börjat dra fram information från mitt bakhuvud kring dessa produkter och frågat mig själv: Är det verkligen nyttigt med soja? Så nu tänkte jag gräva lite djupare i ämnet, i mina böcker och dela med mig av det jag hittar.
 
Jag får nog börja med sojabönor., eftersom dom är ursprungsprodukten. Denna böna innehåller alla dom essentiella aminosyrorna som man behöver få i sig med maten, men inte så koncentrerat som i kött då förstås. Men ändå är sojabönor ett nyttigare alternativ till protein än kött är generellt. Men mängden tryptofan och metionin är lägre än dom andra essentiella amino syrorna. Fettnivån i sojabönor är mycket låg och det mesta av fettet som finns är omättat fett. I olja från sojabönor är fettet mer stabilt än andra oljor, vilket gör att det inte oxideerar lika enkelt. Inget kolesterol finns eftersom bönan kommer från växtriket. Om det skulle finns kolesterol i en sojaprodukt så har den i så fall blivit tillsatt.
 
Vitamin C-, vitamin A-, klorofyl-, fiber-, järn- och kalcium- nivåerna är höga i sojabönor, även B-vitaminerna niacin, tiamin och pantotensyra finns i högre nivåer än dom andra B vitaminerna. Sojabönor innehåller också en del kolhydrater, men det är kolhydrater som är uppbyggd av fler sockerarter så det tar längre tid att bryta ner än rent socker. Det har alltså ett lågt GI. Men den typ av sockerart (stärkelse) som sojaböner innehåller, oligosackarider, gör att många människor får problem med magen (gaser och rapning) pga fermenteringen som sker i magen.  Men genom att blötlägga bönorna över natten minskar risken för fermentering i magen. Fermenterade/blöttlagda sojaprodukter (innan dom hamnar i magen alltså) minskar mängden farliga ämnen i soja. Miso, tofu och sojasås är några sojaprodukter som är fermenterade. Om sojabönorna inte fermeneras innan man skapar tex sojamjölk kan kroppen inte bryta ner sojan och detta är skadligt för kroppen.

Några ämnen som finns i sojabönor är enligt följande
 
Kaempferol (eng): minskar risken för flera olika typer av cancer och hjärt- och kärlsjukdomar. Substansen agerar som en antioxidant och är anti-inflammatoriskt.
 
Luteolin (eng): spelar en viktig roll som antioxidant eftersom det hämmar fria radikaler och förbättrar kolhydratsmetabolismen. Det minskar också uppkomsten av inflammationer.
 
Gibberellins (eng): Detta ämne finns i utsidan av frön (husk) och tros signalera hydralys (bryts ner) av stärkelser.
 
Quercetin: är en antioxidant som hindrar celler att utvecklas till cancerceller och så klart skyddar kroppen mot fria radikaler som skadar cellerna och måste neutraliseras. Det skyddar också mot virus som kroppen utsätts för, bland annat hepatit B. Quercetin är också anti inflammatoriskt och förhindrar celler från att utsöndra histamin, histamin är det ämne som ger symptom vid allergier. Finns rikt i rött vin, persilja, lök, citrus frukter och äpplen.
 
Lecitin är ett annat ämne som finns rikt i soja. Detta ämne används ofta i födoämnes industrin för att stabilisera och emulgering, men är ett naturligt ämne, men kan givetvis också framställas kemiskt. Det är en typ av fett substans som är viktig för fungerande och hälsosamma nerver och cellmembran. Det är också en beståndsdel av galla som används för fettupptaget. Många människor behöver ta tillskott av detta ämne för hälsosamma celler.
 
Vad det gäller pH värdet så är sojabönor och tofu surtformande för kroppen, medans sojasås och miso är basisktformande för kroppen. Så om man har ett väldigt surt pH värde i kroppen är miso-soppa rekommenderat.
 
Detta låter som en dans på rosor, men...... fortsättning följer imorgon för dom negativa egenskaperna av soja. 
 
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Så långt låter ju allt toppen, men som vanligt finns det väl inga mirakel!? :-)

    Svar: Nix... inga mirakel skulle jag tro. Men om du hör något så får du berätta. =)
    Sabine J Ö

    2012-10-27 | 08:37:07
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Angående mirakel. Kan inte färsk gurkmeja vara ett sådant? kram

    Svar: Jag vill säga att gurkmeja och ingefära är mirakelprodukter... men.... jag är tror faktiskt att det kan bli skadligt om man äter för mycket. Tänk om man bara äter dessa produkter.... =) Inte för att jag tror att någon gör det, men man vet ju aldrig. Vatten är ju en annan mirakelprodukt... men det kan man få vattenförgiftning av. Tror du man börjar lukta annorlunda efter resan till Indien??? Där använder dom ju mycket och många kryddor vi inte använder i samma mängder kan jag tänka mig. Kram kram
    Sabine J Ö

    2012-10-28 | 10:55:21
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Linn säger:

    Det är väl som vi brukar komma fram till, LAGOM är bäst. Balans :-)

    Ömsesidig kärlek är kanske det enda miraklet? För blir det något annat är kärlek, då är det ju inte kärlek längre...

    Om man luktar annorlunda? Hmmm. Inget jag tänkt på. Kul tanke! Det kanske man gör. Vitlök går ju genom huden, och det måste ju finns fler kryddor som kan göra det. Vi får helt enkelt testa och se :-)

    Kram


    Svar: Ja ömsesidig kärlek är mirakel... där har vi det. =)
    jag ska fråga min karl när jag kommer hem om jag luktar konstigt efter veckorna i Indien.. Vet du 45 dagar kvar! Tjoho!
    Sabine J Ö

    2012-10-28 | 22:20:09
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: