Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Summan av Kardemumman

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
En krydda som man använder mycket i Indisk matlagning är kardemumma, så denna krydda finns nu i stora mängder i mitt kryddskåp. Kryddan är känd inom ayurvedisk medicin där den sänker vata och kapha och höjer pitta. Enligt den gamla antiken har kardemumma också en afrodisiak inverkan och användes därför i "kärleksdrycker" och man använder även idag kryddan för just detta ändamål.
 
Kardemumma har många hälsofrämjande egenskaper och en av dessa är att det underlättar matsmältningen och stimulerar ämnesomsättningen. Det motverkar bland annat svullen mage och svåra magsmärtor, eftersom att det lugnar magen, gasdämpande och kramplösande.  Den ökar också aptiten samtidigt som det framhäver smaken i maten när kryddan används. Eftersom att det är kramplösande och lugnar sända muskler kan det också användas mot mensvärk.
 
Kryddan innehåller också en stor mängd antioxidanter som behövs för en neutralisera fria radikaler och bibehålla en frisk kropp. Antioxidanter är en del av försvaret av kroppen, även om det i sig inte hör till immunförsvaret. Det är också lätt urindrivande och har förmågan att rena kroppen på koffein.
 
Grön kardemumma används ofta i bakning av bröd, medan den rökiga svarta kardemumman används i grytor.
 
Använder du kardemumma, till vad i så fall?

Kommentarer

  • sophia säger:

    SV: ja, primark har verkligen riktiga kap och riktiga missar. kul stad, vad ska du göra där?

    Svar: Jag och några kollegor ska dit bara för att vara lite turister, äta gott, shoppa och bara relaxa. Helgen efter det firar jag och min kärlek 5 år tillsammans och det ska vi också fira i London eftersom att det var där vi blev tillsammans. Och mellan dom två helgerna blir det äventyr i Brighton där jag boddde. Kommer bli en spännande vecka. =)
    Sabine J Ö

    2013-02-05 | 15:31:07
    Bloggadress: http://misspetite.se
  • Linn säger:

    Älskar kardemumma, men det är sällan jag använder den. Ibland kryddar jag te eller varm choklad med den. Och så finns ju kardemummabullarna såklart. Använder du den i matlagning?

    Svar: Jag har börjat använda kardemumma i maten lite smått. Förr använde jag egentligen bara det på kaffet eller tet, men nu har jag använt det lite mer i maten (när jag försöker göra indiskt). Men är inte fullt aktiv på kardemumma-fronten ännu! =) Köpte svart kardemumma häromdagen som jag tror blir jättebra i grytor. Ska faktiskt göra en linsgryta idag och prova den svarta kardemumman. Kram kram
    PS: Kardemumma i varmchoklad låter super gott. Låter som något som skulle serveras hemma hos min gamla mormor. =)
    Sabine J Ö

    2013-02-05 | 20:58:16
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Johanna H säger:

    Lite kardemumma i kaffet är supergott!

    Svar: Kardemumma och kanel i kaffet kör jag på jobbet. Mumsigt! =)
    Sabine J Ö

    2013-02-07 | 19:09:17

Kommentera inlägget här: