Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Den gröna Spirulina-Juicen

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

 
Idag har jag och kärleken gjort fruktjuice men det blev ingen grönsaksjuice denna gång som jag oftast gör. Idag var jag helt enkelt inte sugen på grönsaksjuice! Jag blir verkligen glad när juicen är klar och den ser så gudomligt nyttig och vacker ut. Men denna gyllengula färg förstörde vi med spirulina för att boosta upp den med ännu mer nyttigheter.
 
 Ingredienser
3 apelsiner
1 grapefrukt
2 äpplen
1 päron
2 mandariner/klementiner
 
1/2 tsk spirulina/glas juice
 
Spirulina är alger, och fungerar som ljuset gör för blommornas fotosyntes, fast i kroppen istället, det ger liv.  Produkter med klorofyll minskar upptaget av galla när det utsöndras. Galla utsöndras in i tarmarna där det används för att fettet i vår kost ska kunna tas upp. Men galla är också en vätska som innehåller gifter som behöver elimineras från kosten. Så eftersom att upptaget av galla minskar med spirulina minskar risken för upptag av gifter som borde elimineras. Fibrer är en annan produkt som minskar upptaget av gifter och kolesterol från gallan. 
 
Dessutom skapar det en basisk miljö i kroppen, istället för en sur miljö, vilket är otroligt viktigt för att bibehålla en frisk kropp. Denna produkt är oerhört rik på mineraler, vitaminer, protein och andra näringsämnen (se nedan bild och lista). Den innehåller faktiskt dom 8 essentiella aminosyrorna som kroppen behöver få i sig med kosten, dom kan alltså inte byggas i kroppen.
 
Spirulina är också produkt som används vid detox eftersom att det stödjer reningen av lever, njurar och blodet. Om man inte använt spirulina tidigare behöver man inta små mängder till en början, så att kroppen inte får en chock och blir stressad av alla nyttigheter. Man behöver också starta försiktigt eftersom att reningsprocessen kanske inte vanligtvis sker på ett sånt kraftsullt sätt.
 
Använder du spirulina? När jag använder det är det oftast bara i juicer eller smoothies. Man skulle kanske kunna röra ner en tsk i gröten, men vet inte om det kan skadas vid värme.
 
 
INFORMATION för 1 tsk/7g
 
Proximates
Water g 0.33    
Energy kcal 20    
Protein g 4.02    
Total lipid (fat) g 0.54    
Carbohydrate, by difference g 1.67    
Fiber, total dietary g 0.3    
Sugars, total g 0.22    
Minerals
Calcium, Ca mg 8    
Iron, Fe mg 2.00    
Magnesium, Mg mg 14    
Phosphorus, P mg 8    
Potassium, K mg 95    
Sodium, Na mg 73    
Zinc, Zn mg 0.14    
Vitamins
Vitamin C, total ascorbic acid mg 0.7    
Thiamin mg 0.167    
Riboflavin mg 0.257    
Niacin mg 0.897    
Vitamin B-6 mg 0.025    
Folate, DFE µg 7    
Vitamin B-12 µg 0.00    
Vitamin A, RAE µg 2    
Vitamin A, IU IU 40    
Vitamin E (alpha-tocopherol) mg 0.35    
Vitamin D (D2 + D3) µg 0.0    
Vitamin D IU 0    
Vitamin K (phylloquinone) µg 1.8    
Lipids
Fatty acids, total saturated g 0.186    
Fatty acids, total monounsaturated g 0.047    
Fatty acids, total polyunsaturated g 0.146    
Cholesterol mg 0    
Other
Caffeine mg 0  
 

 
 

Kommentarer

  • Lissen säger:

    Åh, jag tänker nog inte så mycket på vad jag äter som jag borde.

    Jo, jag måste förklara mig. Jag älskar att plocka blommor och gör det ofta på mina promenader. Finns ju där mitt framför mina ögon och är så fina. Det var bara det att på midsommaraftonskvällen, stannade jag och plockade 7 sorters blommor.. Den där gamla traditonen, där man lägger dom under kudden och kanske sedan drömmer på natten om någon liten karl.
    Det var det jag menade att jag var för gammal för (kanske).

    Så jag kommer att fortsätta plocka blommor :-)

    Ha en fin vecka // Lissen

    Svar: Hihi... jag förstår. Drömde du någon mysig dröm om någon karl?! Funkade det?! Hoppas att man aldrig blir för gammal för såna traditioner. =) Önskar dig också en finfin vecka. Kram
    Sabine J Ö

    2013-06-24 | 20:38:05
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se
  • Emilie säger:

    Hej!

    Vi har uppmärksammat din blogg tack vare kvaliteten på dina goda recept. Vi skulle bli jätteglada om du ville gå med i hittarecept.se så att vi kan länka till din blogg.

    Hittarecept.se är en sökmotor som samlar recept från de bästa svenska bloggarna och sajterna. Flera hundra bloggar har redan gått med och dragit nytta av den trafik vi skickar till deras sajter.

    För att gå med behöver du bara följa länken här: http://www.hittarecept.se/ga-med-i-matbloggstoppen

    Med vänlig hälsning,

    Emilie
    Hittarecept.se

    Svar: Hej, Roligt att ni kontaktade mig, låter som ett spännande projekt. Jag har därför nu anmält mig på er hemsida. Ser fram emot samarbetet. Hälsningar Sabine
    Sabine J Ö

    2013-06-27 | 17:02:29
    Bloggadress: http://www.hittarecept.se
  • Emilie säger:

    Hej Sabine! Jättekul att du ville lägga till din blogg :)

    Hör gärna av dig till [email protected] om du skulle ha några frågor.

    Mvh,
    Emilie
    Hittarecept.se

    2013-06-28 | 11:44:39
    Bloggadress: http://www.hittarecept.se

Kommentera inlägget här: