Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Vill du ha träningsvärk. Tips: Gör Lins- & rotfruktsbiffar

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

 
Gjorde häromdagen lins- och rotfrukstbiffar och det blev verkligen super gott och gav mig träningsvärk. Timjan och rosmari gav den mesta smaken och det gillar jag verkligen, eftersom att jag använder dessa kryddorna när jag ska laga till lite mer "svensk" mat, än om man jämför med min österländska matlagning med kummin, nejlika, senapsfrön, fänkål och kanel.
 
Ingredienser för 10 ganska stora biffar:
2/3 Sötpotatis
3 små morätter
1 zucchini
2 rödbetor
1 dl småhackad färsk bladpersilja
2 st ägg
1/2 dl röda linser
1/2 dl gröna linser
smör
1 tsk Timjan
1 tsk rosmarin
Salt och peppar.
 
*Skala och riv rotfrukterna på den grövsta ytan på rivgärnet, det är detta som gjore mig svag och gav mig träningsvärk i armarna. Riv även zucchinin på den grövsta ytan, men utan att skala.
 
*Koka linsorna enligt beskrivningen på förpackningen, låt kallna.
 
*Pressa ut all vätska från dom rivna grönsakerna, jag gjorde misstaget att inte göra detta tidigare så det fick jag göra sen när hela röran var gjord.
 
*Hacka persiljan smått smått!
 
*Stek rotfrukterna och zucchini i lite smör i 10 minuter ungefär på medelväme och låt svalna.
 
*Blanda ihop ägg, stekta grönsakera, kokta linserna och kryddorna. Pressa ur mer vätska om nödvändigt.
 
*Forma biffar och stek på medelvärme tills biffarna fått färg (mina fick ingen färg för jag höll på att hungra ihjäl, men tänker steka på dom när jag plockar ur dom från frysen en efter än.
 
*Servera med en färsk sallad eller stekta wok grönsaker med soja, chili och olja.
 
Läs gärna mer om rotfrukterna effekt på kroppen och hälsan här. Och så önskar jag er smaklig måltid!!
 
 
 
 

Kommentarer

  • SANDRATORN.SE - TÄVLING I BLOGGEN! säger:

    Svar: Ja men precis! Fast denna produkt luktar lite godare! ;)

    Hoppas att allt är bra med dig? :)

    Svar: Sv: Hihi... jo dett kan jag tänka mig! Allt är finfint med mig. Lite trött efter en liten trip till Riga med bästa vännen. Trött men nöjd!
    Sabine J Ö

    2013-06-15 | 02:15:11
    Bloggadress: http://sandratorn.se
  • Amy's piece of cake säger:

    Så goda dessa biffar ser ut! Det finns många varianter av veg biffar och dessa läggs till min långa to do-lista, kram!

    Svar: Ja det är ju det som är så bra med dom där biffarna.... en oändlig massa varianter! Kul och spännande tycker jag, med tanke på att jag inte speciellt ofta gör samma recept två gånger. =) Kan tänka mig att din Do-To-maglagnings-Lista är rätt lång. =) Kram
    Sabine J Ö

    2013-06-16 | 20:53:19
    Bloggadress: http://amyspieceofcake.se/

Kommentera inlägget här: