Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Gästblogg: Millas Hälsoblogg

Kategori: -Allmänt, Gästbloggare, Hjälp, Q & A

För ungefär tre veckor sen fick jag äran att gästblogga hos Millas Hälsoblogg, du hittar mitt gästinlägg hos henne här. Så idag är det dax för det allra första gästinlägget hos mig, av Milla. Jag gillar hennes blogg eftersom att hon har en blandning av inlägg, ovanliga recept, natur-resemål och uppmärksamheten hon lyser upp kring natur och miljö. Välkommn hit Milla och Njut av läsningen kära Välbefinnare!
 
 
 Hej

Jag som gästbloggar i dag hos Sabine heter Camilla och är 43 år och bor i Örebro med make och våra barn som är 22 och 17 år. Jag driver Millas hälsoblogg sedan 3 år tillbaka och det som gjorde att jag började blogga var av flera orsaker. Jag har länge varit intresserad av hälsa, miljö, natur, mat och träning. 

Intresset för hälsans helhet ökade när min pappa var svårt sjuk i diabetes och hjärt – kärlsjukdom (tyvärr finns han nu inte kvar här på jordelivet)

När jag sedan blev ambassadör för Risenta (2010-2011) och jag träffade andra ambassadörer och några av dem hade bloggar så kändes det naturligt att starta Millas hälsoblogg. Nu kunde jag förmedla mina tankar om miljö, god mat och annat som inspirerar mig och förhoppningsvis smittar av sig.

http://millashalsoblogg.blogspot.se

 

 

Jag tänkte dela med mig av en intressant bok som jag nyss har läst efter att jag varit på en föreläsning med en av författarna till boken: Jorden vi äter (som är Naturskyddsföreningens årsbok 2013). 

Författarna Ann-Helen Meyer von Bremen och Gunnar Rundgren har rest runt i världen och besökt jordbrukare och boskapsuppfödare. De har träffat jordbrukare som driver ekologiskt jordbruk och de som driver konventionellt jordbruk, småbönder och storbönder. Alla har de olika förutsättningar och boken visar en bra bild av hur matsituationen ser ut i världen.

Det som skrämmer mig både när jag läser boken och när jag hör föreläsningen är hur pengar styr. Det som odlas är för tillfället det som ger mest betalt, inte vad som skulle passa bäst i marken ur ett kretsloppsperspektiv. Om man tjänar en liten slant på att bespruta eller köpa genmodifierat utsäde så gör man det. Det är inte jordens, ekosystemens eller djurens bästa man tänker på utan pengar. Odlingsbar mark ligger i vila för att det inte lönar sig att odla upp den, i Sverige rör det sig om ca 800 000 hektar enligt Jordbruksverket. 

"Att producera mat för en växande befolkning på ett mer ekologiskt sätt är fullt möjligt. Det är inte jordbruksteknik utan politisk vilja som begränsar. Vilken mat, vilket lantbruk och vilken jord vill du se i framtiden?"

Det kapitel i boken som jag har svårast att ta till mig för att det känns overkligt heter: Tjuvarnas marknad eller bondens livförsäkring? Det handlar om Chicagobörsen och då kan man undra hur detta i Sverige påverkar oss? Eftersom råvaror som majs, soja och vete står för en stor del av matkonsumtionen t.ex som djurfoder, så påverkar det hela världens matpriser. Ja hela tiden handlar det om makt och pengar.

Denna bok väcker många frågor, men några svar har jag ändå fått. Att vi behöver minska köttkonsumtionen i världen särkilt bland dem som konsumerar mycket och där tillhör Sverige. Så att ha en eller två vegetariska dagar i veckan i varje hushåll tror jag skulle göra en hel del. Vi i Sverige skulle komma långt också med att inte kasta så mycket mat utan att ta vara på svinnet, stoppa slöseriet .

Boken finns att köpa hos Adlibris och hos Naturskyddsföreningen.

Jag avslutar detta inlägg med en god soppa 

 

 

Thaimorotssoppa

500g morötter

1 gul lök

1 röd chili

1-2 cm färsk ingefära

400 ml kokosmjölk

6 dl vatten

salt & peppar olja

Skala morötterna och skär i slantar.

Hacka gul lök och chili fint. Bryn dem i lite olja i en stor kastrull så att löken blir genomskinlig.

Tillsätt morötterna i kastrullen och häll på vattnet. Låt allt koka upp och koka tills dess att morötterna mjuknat.

Ta av kastrullen från spisen och mixa soppan (lättast med en stavmixer)

Tillsätt kokosmjölk och riv i ingefäran. Låt soppan koka upp och smaka av med salt och peppar.

Jag vill tacka Sabine för att jag fick gästblogga, riktigt roligtJ  Sabines blogg har jag läst länge hon inspirerar mig mycket och jag lär mig något nytt varje gång jag kikar in hos henneJ

Kram Milla http://millashalsoblogg.blogspot.se

Kommentarer

  • Linn säger:

    Att få reda på vad som sker bakom matindustrins stängda dörrar är nyttigt - men skrämmande! Ibland känner jag mig lite hjälplös. Det finns så mycket att tänka på, så många klaver att trampa i... Men var och en kan ju göra något i alla fall, om än något litet. Som att äta vegetariskt lite då och då, till exempel. Köpa ekologiskt när man kan. Små steg i rätt riktning.

    Soppan ser supermumsig ut!

    Svar: Håller med, men känner sig lite hjälplös..... visst kan man ta beslutet att äta ekologiskt, men sen är det det här med att man inte producerar eko för att folk tjänar pengar. Såg en artikel på FB som jag slummade igenom där bönder med GMO får bidrag och eko-böner får betala avgifter. HELT galet. Om dom bara visste hur mycket hälsa/sjukdom kommer kosta sen. Men om alla köper eko så hoppas man att meddelandet går fram! =) Kram kram ps. Ja visst ser soppan gudomlig ut. =)
    Sabine J Ö

    2013-11-11 | 07:50:19
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • milla säger:

    Det viktiga är att inte hamna i hjälplösheten utan se vad man kan göra. Bara det att ta hand om maten i skafferiet innan man köper nytt, äta vegetariskt några dagar i veckan kommer man långt på:)
    Vill man börja köpa ekologiskt ta några saker i taget. t.ex kaffe, mjölk, bananer . Ha det gott
    kram Milla

    Svar: Precis, om alla börjar köpa eko kan man ju hoppas att meddelandet går fram! Här hemma kör vi alltid ekokött (killen äter oekokött ibland), mjölk och ägg. Och ibland blir det eko frukt och grönt. Tack för gästbloggeriet! Det var intressant! =) Kramis
    Sabine J Ö

    2013-11-11 | 19:59:27
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här: