Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Näringsexplosion vid juicefasta

Kategori: -Detox/Rening

Hej hej,
 
Dagen började med att vi gjorde iordning en fruktjuice och en grönsaksjuice inför första dagen utan fast föda, bara juicer vi gör hemma kommer att intas (och vatten).
 
 
Grönsaksjuice
1/2 huvud Blomkål
2 Äpplen
1 Rödbeta
3 Morötter
5 stjälkar Selleri
5 blad Grönkål
1 näve Spenat
1 cm "bred" ingefära
 
Fruktjuice
3 Apelsiner
1 Citron
3 Äpplen
1 Mandarin
 
Jag nämde för en tid sen att jag tröttnat på färgen och smaken av rödbetsjuice, men eftersom att det är en grönsak som renar levern och njurarna ville jag inte ta bort den från helgens fasta. Även morot renar levern samtidigt som selleri lugnar nervsystemet och är vätskedrivande. Selleri är också en bra grönsak för att minska surheten och då öka pH värdet. Grönsaken är också grym på att rena kroppen på överflöd av koldioxid. Morgonens grönsaksjuice innehöll också 2 äpplen som gjorde den sötare, vilket tog bort den "jordiga" smaken från rödbetan. Blomkål i juice hade jag aldrig provat tidigare, men det blev jätte gott med den i och dessutom är den rik på C-vitamin. Betyg: Om min karl gillar en grönsaksjuice, DÅ är den bra! Vad det gäller fruktjuicen neutraliserar citronen skadliga bakterier samtidigt som den tillsammans med apelsinen är rik på C-vitamin som är en antioxidant mot fria radikaler. Citrus frukterna spolar alltså rent kroppen.
 
En riktig detox morgon alltså! Vi gjorde mer juice än vad vi drack till frukost så att vi kan dricka lite under dagen. Men allra helst ska man göra juicen precis innan den ska drickas, så att näringsämnena inte försvinner genom kontakt med syre/luft. Eftersom att näringsämnena oxiderar i kontakt med syre och därför försvinner/försvagas.
 
Snart ska gå gå till affären och handla lite mer frukter och grönsaker, jag trodde jag handlade tillräckligt igår men där hade jag fel. Vill också prova på rödkålsjuice, så det står bland annat på shoppinglistan!

Kommentarer

  • Linn säger:

    Grönsaksjuicer är verkligen en utmaning... I all synnerhet om de innehåller kål, tycker jag :-) Men rödbetor gillar jag. Som du skriver, kombinerat med några äpplen funkar det alldeles utmärkt!

    Svar: Jag tröttnade på rödbetor för en tid sen, men kål var verkligen gott. Men det är ju blandningen som gör det hela och äpplen för sötma passade jättebra. Igår gjorde jag en grönsaksjucie med selleri och gurka, men med äpple ingefära och citron i också och den blev verkligen kanongod. Grönsaksjuice som smakar frukt! =)

    Ps. Snart kommer ett inlägg om rödkålsjuice. DE var också supergott. =)
    Sabine J Ö

    2013-11-24 | 11:01:38
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Elin Bjurek säger:

    Hej, just nu har jag bloppis hos mig. Kika in och kolla om det ä något för dig. :)

    2013-11-24 | 16:04:48
    Bloggadress: http://elinbjureks.se/

Kommentera inlägget här: