Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Vad man kan göra med Äpplen!

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

Vi hade ju besök av vänner, som ska öppna äppelmusteri, för några veckor sen. Med sig hade dom 3 påsar med äpplen från sina träd. Så nu har jag haft en period med äpplen i maten
 
Nedan finns recept på samtliga, med foton. Men det utan foto är smörgås med tjockt lager dijonsenap, entrecote (/skinka funkar också) och skivat äpple. Magiskt gott som jag uppfann en kväll i Brighton när jag inte hade något att äta i kylen! Sen har jag gjort det "vanliga" också; äppelmos, serverat med musli & yogurt på morgonen och klyftat för att sen frysa in för senare tillfälle.
 
Vad gör ni med era äpplen, några tips!?
 
 
 
Äppelplättar/Äppelomelett
3 ägg
3 rivna äpplen
Blanda
Stek i smör på låg värme
Servera med bär, yogurt och/eller nötter
 
 
Äppelchips.
Skiva tunt
Krydda med kanel
In i ugnen på 75grader i 3 timmar ungefär
 
 
Äppeltzaziki
Riv 10 cm gurka
Rov 2-3 äpplen
Pressa 2 klyftor vitlök
Blanda ner i cream fraish
Salt & peppar
 
Äppelcoleslaw
Riv 2 äpplen
Riv en morot (enl bilden ser det ut som om jag missade detta, men minns inte).
1-2 msk dijonsenap
Yogurt
Salt & peppar
 
 
Detta är pepparrot- och äppelbakad lax, men det kommer i ett lite längre inlägg om några dagar. Så håll utkik! Det blev super gott med sötman från frukten och stinget från pepparroten.
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jag gör också plättar, kesoplättar med rivet äpple. Ditt recept verkar ju föredömligt enkelt. En äpplepaj är ju heller aldrig fel :-)

    Svar: Just ja.... paj var det jag skulle göra också! Hade det på min To-Do lista i huvudet! Kesoplättar med äpplen, vad är receptet på de? Kram
    Sabine J Ö

    2013-11-08 | 07:16:46
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: