Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Den feta avokadon

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Hittade en artikel hos Naturan News som jag tänkte dela med mig om. Det är en lista med sju anledningar till att man bör äta avokado varje dag. Jag rekommenderar dig att läsa hela artikeln här eftersom att den innehåller en hel del information. Men jag skiver ochså om dom sju anledningarna här i kortare punktform.
 
1. Innehåller lättnedbrytande protein.
2. Begränsar höjning av triglycerider vid intag av kött.
3. Innehåller vitamin E, en antioxidant.
4. Hjälper levern producera glutation, en mästare av antioxidanter.
5. Minskar risken för bröstcancer.
6. Förbättrar blodcirkulationen.
7. Förbättrar hjärn funktionerna.
 
Äter du avokado? Personligen blir det avokado knappt en gång i veckan. Jag köper oftast två-tre stycken på samma gång, men alla får ju inte vara likna mogna. Så en eller två ligger i fruktskålen där jag  försöker klämma på dom dagligen. Men ibland missar man det så då är dom gamla när jag klämmer på dom en sista gång.
Om jag inte har avokado i sallad eller guacomola så brukar jag dela den på hälften, hälla olja över med massa peppar och lite salt. Och sen äta direkt ur skalet med en tesked. Mums!
 

Kommentarer

  • Lissen säger:

    Har flera avokados hemma, ofta är dom för hårt eller på väg att bli för mjuk. Ska äta en imorgon, blir lite för sällan

    Tack för att du röstade :-). Gick inte vägen.
    Men är glad ändå

    Ha en fin vecka. // Lissen

    Svar: Håller mer.... blir för sällan för mig också. Men gott när man väl äter det! Trist att du inte vann tävligen.... ett presentkort på en resa hade ju inte suttit fel. ;-) Kram Kram
    Sabine J Ö

    2013-09-16 | 23:24:02
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se
  • Jennie säger:

    från i mars - ca juni åta jag flera om dan - varje dag :P
    sen tröttnade jag (konstigt, hehe?) så nu äter jag ingen alls

    Svar: Hihi.... inte så konstigt!! =) Hur åt du dom då? Jag menar, blev det en mängd olika variationer av avokadon??? Guacamole, sallad, grillad, juice?
    Sabine J Ö

    2013-09-17 | 20:53:22
    Bloggadress: http://www.misshart.blogspot.com

Kommentera inlägget här: