Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Toppen festival- Smaka på Stockholm

Kategori: -Livet, exkl hälsa-delen & de andra kategorierna

 
 
Hej Hej,
 
I helgen är det Smaka på Stockholm i Kungsträdgården där mat och dryck kan intas, för ibland en billig penning, från olika restauranger och från företag som säljer olika typer av drycker. Planen var att göra ett besök på fredagen tillsammans med kärleken, men så frågade kollegan spontant om vi skulle ta en drink på stan på torsdagen, medans hon väntade på ett tåg. Så besöken började redan på torsdagen. På fredagen gick jag och kärleken ditt som planerat och idag lördag var vi på NK mittemot och tog en omväg tillbaka till bilen genom festivalen för en varsin måltid.
 
Vi har verkligen hittat nya fantastiska maträtter och restauranger vi definitivt kommer besöka igen. För den som älskar mat och dryck är det ett fantastiskt tillfälle att prova några nya smaker eller nya restauranger. Här kommer lite foton på de olika maträtterna.
 
Absoluta favoriten var ceviche från Cevicheria Aji y Ajo. Stället ligger i Hökarängen, ett ställe jag aldrig åker till annars, men nu finns en anledning. På fotot finns tre olika ceviche, så himla gott med många och olika smaker som blandar sig så väl tillsammans.
 
Babas Burgers & bites köpte kärleken två olika burgare där jag endast smakade på köttet och det var super gott. Kärlekens favoritställe på hela området. Kärleken bröt mot vår nya regel där endast glutenfria produkter gäller, men för mig gick det ganska bra.... tror jag. Frågade inte direkt någon om de använde mjöl i ditt kött, sås, dressing osv.
 
Kärleken njuter av alkoholfri öl och jag drack Maria Montazami vin, min favorit var en av de vita vinerna, medan vi äter vår mat i den tomma alkoholfria baren.
 
Musslor beställde jag för att det vanligtvis är så himla gott, köpte från Melanders men blev riktigt besviken med tanke på att musslorna var iskalla. Säkert jättegott annars! Mina smaklökar har en del högra krav efter att ätit musslor igenom hela Frankrike, så det kan ha något med det att göra. På Melanders åt kärleken Calamaris som var betydligt godare enligt kärleken.
 
Efterrätt från Farang, jag tror jag dog! Detta mästerverk till efterrätt heter COCONUT ´MATA HARI´ och innehåller; passion fruit caramel, palm sugar pound cake, mango, passion fruit, young coconut ice cream. Så god!
 
Fredagen avslutades med att två påsar rostade mandlar åkte ner i fickorna. Så gott, men så onyttigt med tanke på mängden socker.
 
Detta är favoriten nr 2. Denna måltid heter Chicken over rice och är från Funky Chicken food truck du kan hitta dom på facebook eller runtom Stockholms gator. Måltiden är perfekt kryddad med styrka som jag gillar det. Kolla in appen "Streetkäk" om du gillar food trucks, jag är deras nya fan. Utanför jobbet har vi två trucks ibland så de ska jag prova nästa gång de dyker upp. 
 
Viktor åt också ytterligare en burgare på Curbside som också är en food truck, supergott kött också! Men den absolut godaste burgaren var en ostburgare hos Babas Burger & bites. Dessutom provade jag första dagen en taco tallrik hos Zocalo där jag och vännen valde två olika rätter och delade på. Pulled pork och Chicken med nachochips istället för bröd. Jätte gott också! Pulled pork en poppis rätt iår har jag sett med tanka på att många av ställena serverade och sålde de. Men det är ju så gott så jag är inte missnöjd! =)
 
Imorgon är sista dagen för festivalen så jag rekommenderar dig verkligen att åka dit om du inte redan varit där. Många smaker och restauranger att välja ifrån! har du varit där redan, vilken blev din favorit?
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: