Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Prat om "Dieter"

Kategori: -Mina tankar & känslor

Hej hej,

Jag har funderat på det här med om hur det är att leva upp till krav och orimligheter samt dieter. Det handlar om att få ångest av att äta fett, socker, kolhydrater eller för lite grönsaker, det handlar om att skämmas när man inte går på gymmet flera gånger i veckan, det handlar om att vågen visar 10 kg för mycket eller att röka. Varför skämmas när man inte ser ut som man tror att man ska se ut eller lever på ett visst sätt för att tidningarna berättar det för oss? Jag lästa inlägget av Mia Skärring på Aftonbladet.se om just dessa krav och jag gillar kraften i hennes ord, så sanna. Läs inlägget om du inte redan gjort det. 

Nu har jag haft några fullspäckade veckor med tentaskrivning, New York resa, besök från Brighton och födelsedagsfirande, och veckorna har verkligen varit fulla av onyttigheter. Eftersom att jag inte varit hemma så mycket har det blivit mer restaurangbesök, pizza i New York och mormors grönsaksfria kost, som gör att man säkerligen får brist av vitaminer och mineraler. Jag får inte ångest, jag känner bara att kroppen och knoppen saknar lite näring, kroppen känner att den saknar någonting. Jag har tyvärr ingen åsikt om hur lätt det är att falla för dieter på grund av att man vill gå ner i vikt, eftersom att jag inte vill/behöver gå ner i vikt. Jag må ha kunskap om olika alternativ för viktnedgång, men det är inget jag personligen kämpar med.

Detta inlägg handlar ju om dieter och jag vill egentligen med detta inlägg prata om att alla är olika och därför fungerar inte en diet för alla människor, samtidigt som man behöver lyssna på sin kropp när man gör kostförändringar. Man behöver hitta det som passar en sig, antingen genom att testa sig fram eller lära sig mer om hur man hittar roten till sina sjukdomstillstånd. Det är alltså hälsosam kosthållning för just din kropp som är målet för att uppnå välbefinnande. MEN samtidigt lyssna på sin kropp. Jag snackar inte skit här om någon diet, alla dieter är bra (för någon), men jag tycker inte man ska stressa så mycket eller må dåligt om det skulle vara så att man inte följer en diet till punkt och prickar. De flesta dieter funkar perfekt för en eller flera kroppar, skulle jag säga, men det betyder inte att den typen av mat fungerar för alla. En person mår kanonbra av kokoskaffe och ost till frukost, en annan mår bäst med gröt och bär till frukost, medan en tredje kanske mår dåligt av frukt eller tex gluten. På samma sätt som att en del är korta eller långa, spinkiga eller kraftiga, har tunt eller tjockt hår, alla är olika.

Håller på att slipar på ett inlägg om hur en sjukdom/ett tillstånd kan ha flera olika orsaker till att det utvecklades, som jag tycker du ska hålla utkik efter.

Må Väl

Välbefinnaren

Kommentarer


Kommentera inlägget här: