Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Hur pH-värdet kan skada kroppen

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Hej Hej,

Jag skrev ett inlägg för några dagar sen om pH värdet och hur en diet efter pH ser ut. Jag berättade att en diet med för höga halter surt skapande pH i kroppen kan skada. Och det är i detta inlägg jag vill berätta mer. Kolla in det tidigare inlägget här--> X.

Protein, kolhydrater och fett bildar syra när det bryts ner, och det är sen natrium, kalcium, kalium och magnessium som neutraliserar syrorna. Dessa syror måste neutraliseras innan dom kan elimineras från kroppen. Dessa elektrolyter är basiska och nivån sjunker när dom neutraliserar syrorna, och av den anledningen är det viktigt att vi får i oss dessa elektrolyter dagligen.  

Magsaft har ett pH på 1.5, saliv har 7.1, blod 7.4 och bukspottkörtelsaft har ett pH på 8.8. Om blodet har ett surt pH leder det till att hjärtat slappnar och hjärtslagen minskar, medans om pH värdet är för basiskt leder det till att hjärtat drarsamman och hjärtslagen minskar. Som du ser är det därför viktigt att vi har det perfekta pH värdet. 

Dom ämnen som är syrebildande är svavel, klor, jod och fosfor. Medans mat som är basiskt formande är natrium, kalium, kalcium, magnesium och järn. Man kan sen titta på dom enskilda ämnena för att se på vilket sett dom är bra för kroppen. Kolla under mineraler-kategorin för att läsa mer om fosfor, jod, kalium, järn, kalcium, natrium och svavel. Klor är en av mineralerna som jag inte tidigare skrivit om tidigare i ett inlägg och klor är en del av magsaft och saltsyror som skapas i kroppen. Det jobbar också tillsammans med natrium och kalium för en balanserad vätskebalans. All föda innehåller både basiskt-formande och syre-formande element, men det är mängden av dom som avgör om det är en basisk- eller syre-formande föda. Och det är sen mängden av dessa ämnen som avgör om kroppen har ett surt eller basiskt pH värdet. 

Kalium aktiverar oxidering i kroppen, medans natrium hindrar oxidering i kroppen. Det är av den anledningen som i därför bör äta mer kalium än natrium. Kalcium och natrium hämmar tillväxten av TBC bakterier, medans magnesium och kalium aktiverar tillväxten av bakterierna. En diet av mycket kött och kolhydrater, men inga frukter eller grönsaker kan leda till acidos (syraförgiftning)  som innebär att pH värdet är under 7.35, om det istället överstiger 7.45 heter tillståndet alkalos och då är pH värdet alldeles för basiskt. Acidos kan leda till försvagning av det centrala nervsystemet och ett tecken är snabb andning. Magsår och sura uppstötningar är också tecken på att pH värdet är lägre än vad det borde vara. Andra symptom och sjukdomar som är ett tecken på surhet i kroppen är gallsten, tarmbesvär, candida (svamp), övervikt och dålig syn.

Lågt pH leder till inflammationer, ökad nivå av gifter som koagulerar och irritation i kroppen. Det skadar blodet som flödar runt i vår kropp som i sin tur skadar vävnaden i kroppen vilket leder till sjukdomar som försämrar tillståndet i kroppen. Kroppen jobbar därför hårdare för att eliminera skadliga ämnen i kroppen. En diet med basiskt formade produkter skapar en perfekt biokemi i kroppen och det är därför den typ av föda som vi ska äta.

Kommentarer

  • Rinki säger:

    Det är spännande det där med pH-värden, jag har inte varit så insatt i det på det här sättet, utan istället tänker jag tillbaka på kemi och sådär i skolan när man pratade om pH-värden i jorden och om saker och ting var surt eller basiskt.



    Sv: Hej :) jo tack, min påsk har varit bra, jag ska inte klaga. Har varit en hel del plugg, men det är bara att ta sig i kragen, jag har ändå fått ha det rätt så härligt. Låter som att du har haft det riktigt bra också, kul ändå att det händer massor :), men jag förstår att det måste ha varit skönt att ligga på soffan idag.



    Saturnus har jag aldrig varit på, men på lite bättre ställe, alternativt större kedjor så brukar de kunna vara rätt så hjälpsamma när det gäller laktos, men det är inte alla caféer och sådant som kan göra så mycket eftersom de beställer in produkter från något annat ställe så de har ju vad de har. Espressohouse och Wayne's Coffee brukar ha något laktosfritt i alla fall, så de cafékedjorna brukar jag besöka.



    Kram Kram :)

    2012-04-09 | 20:17:19
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • EMMAS! säger:

    ja de är riktigt gott :D

    2012-04-09 | 21:30:22
    Bloggadress: http://eemma.se
  • A D E L I N A säger:

    sv: ja verkligen :)

    2012-04-09 | 21:57:57
    Bloggadress: http://adelinanorstroms.blogg.se/
  • psyckomamma säger:

    Du skulle bara veta!

    Just nu känner jag mig inte stark alls faktiskt.

    Men tack :)

    2012-04-09 | 22:06:59
    Bloggadress: http://psyckomamma.blogg.se/
  • psyckomamma säger:

    Ja jag har underbara vänner, men lite svårt att få det stöd jag behöver från dom när jag är här ute :/

    2012-04-09 | 23:09:48
    Bloggadress: http://psyckomamma.blogg.se/
  • anna säger:

    jasså ja jag tycker de är sååå faschinerande, jag tror stenhårt på de och folk som kallar mig för idiot eller dum då jag säger vad jag vart med om, vet jag inte är känsliga nog att vara med om de :) många vill ja ska till terry evans du vet, hantera min gåva bättre men är så fasligt dyrt :(

    2012-04-09 | 23:58:02
    Bloggadress: http://thetruthofanna.blogg.se/
  • LISAFISAP ★ Photography säger:

    *Go'morron!* :) Sovit gott?

    Kram ♥

    2012-04-10 | 10:21:27
    Bloggadress: http://lisafisap.blogg.se/
  • LISAFISAP ★ Photography säger:

    God morgon! :) Sovit gott?

    Kram ♥

    2012-04-10 | 10:21:47
    Bloggadress: http://lisafisap.blogg.se/
  • LISAFISAP ★ Photography säger:

    God morgon! Sovit gott?

    Kram ♥

    2012-04-10 | 10:22:12
    Bloggadress: http://lisafisap.blogg.se/
  • LISAFISAP ★ Photography säger:

    Oj, förlåt! blev lite väl många kommentarer :S

    2012-04-10 | 10:22:29
    Bloggadress: http://lisafisap.blogg.se/
  • psyckomamma säger:

    Ja jag har några helt underbara vänner :)

    2012-04-10 | 14:42:43
    Bloggadress: http://psyckomamma.blogg.se/

Kommentera inlägget här: