Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Avokado innehåll & en smoothie

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

Avokado är proppat med nyttiga fetter (mest enkelomättat), ungefär 30 gram för en avokado och också en hel del kalorier (300 kalorier). Den innehåller lite kolhydrater, och ännu mindre mängd proteiner. Samtliga vitaminer i B-vitamin familjen finns i denna frukt förutom B12. De B-vitaminer som finns rikast i avokado är niacin, folinsyra, och patotensyra. Frukten är även rik på magnesium, kalium, mangan och järn. Avokado är basiskt-formande i kroppen och är därför bra för en balanserad syre balans, speciellt om man äter mycket kött och socker.
 
Hittade denna smoothie på The Beauty gypsy's blogg. (Här) och tyckte det lätt spännande och nytt med avokado smoothie. (Viss justering är gjord på receptet).
 
3 dl mandel
1 stor mogen avokado
1 msk honung
3 isbitar
 
Jag använde alldeles för mycket mandelmjölk i smoothien så färgen blev mer vit än grön, och isbitarna struntade jag i eftersom jag inte gillar iskalla drycker. Smaken av avokado var väldigt svag, så jag skulle inte ge den många plus poäng. Men om jag använder lite mer avokado nästa gång tror jag att det blir mer smak och få fler poäng. Men mätt kan jag säga att jag blev, så kvällsmaten fick jag äta långt efter smoothien.
 
 
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Jag skulle kunna tänka mig att smaksätta med kokos och banan. För min del är det nog bara bra om den inte smakar avokado. Älskar att äta avokado, men har svårt att tänka mig den som dryck :-)

    Kram

    Svar: =) Jo då är det inget för dig med bara avokado. Men jag var ute efter smaken och misslyckades totalt. HiHi. Får prova igen. Blev fylligt som bara den, bra mellanmål med mandelmjölken. Bara skivad avokado med salt, peppar och olja tycker jag är super gott. Eventuellt skivad tomat också. Mums. Kram
    Sabine J Ö

    2012-11-02 | 19:05:43
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: