Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Är RAWfood ett bra alternativ för dig?!

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
Raw food innebär att man äter föda som inte är uppvärmt till mer än 42 grader eftersom "mer eller mindre samtliga vitaminer och mineraler förstörs, går även samtliga enzymer och allt naturligt vatten förlorat". Citat från rawfood.se.Vanligast är att man endast äter produkter från växtriket om man äter Rawfood, men enligt mig kan man ju faktiskt äta kött (råbiff), fisk (gravad) och mjölk (opastöriserad) utan att värma upp produkten. Man kan också välja att äta 80% rawfood och 20% uppvärmd mat eller så man föredrar.
 
Matsmältningsenzymer finns naturligt i all föda vi äter men när produkten hettas upp förstörs många av dessa enzymer. När enzymerna saknas naturligt behöver kroppen själv kompensera för detta och då skapa sina egna enzymer med begränsade resurser. Och dessutom, varför ska man låta kroppen kämpa med att skapa något som redan kan finnas aktivt i födan, serverat på ett silverfat! Vilket samtidigt tar energi från andra viktiga funktioner i kroppen. Enzymer krävs i alla funktioner i kroppen, allt från nedbrytning till uppbyggnad, rena kroppen på toxiner till utsöndra hormoner, så om man äter rawfood kan kroppen använda de enzymer som finns till annat än matsmältningen.
 
Så om man vanligtvis äter lagad mat och genomgår en juicefasta kan man må bättre under denna period eftersom att att kroppens energier inte läggs på nedbrytningen av föda utan på andra viktiga processer. Sanningen är den att man kanske inte har ett dåligt immunförsvar, nedsatt förmåga att reparera eller har problem med andra viktiga funktioner. Det kan vara så att kroppen lägger för mycket energi på matsmältningen, vilket tar energin från tex immunförsvaret. Det finns en bok om ämnet som heter "Enzyme nutrition" av Dr Edward Howell jag jag hört talas om men inte läst själv.
 
Dessutom har färska grönsaker och frukter en förmåga att alkalisera kroppen, neutralisera syror och därför göra pH värdet mer basiskt. Tidigare trodde man inte att pH kunde påverka kroppens hälsa men detta är nu bevisat ha en stor effekt på hälsan och välbefinnandet.
 
Visst låter det som en dans på rosor, men givetvis finns det också en negativ sida. Att koka mat kan ibland säkerställa att maten är smärtbar vilket gör själva nedbrytningen enklare eftersom att processen reda påbörjats vid matlagningen. Men detta kan förstöra och/eller försvagar vitaminerna som finns i födan. För mycket rå mat tros också kraftigt försvaga och minska kraften av jordelementet, tron enligt kinesisk medicin, samt minska matsmältnings-elden, vilket kan leda till en obalans i dom olika elementen och problem med matsmältningen. Läs detta inlägg om de olika elementen. För människor med låg kroppstemperatur rekommenderas ofta mat som är varm, och inte kall, så därför kan dessa personer behöva vara försiktiga. Människor i kalla och mörka länder kan också behöva äta varm mat, men det kan passa att äta Raw food under sommarhalvåret och lagad mat under vinterhalvåret.
 
Precis som jag alltid säger beror det helt på din kropp för att avgöra vilken kost som passar dig bäst. Man behöver lyssna på sin egen kropp helt enkelt.
 
Äter du rawfood? Har du upplevt några problem eller passar den typer av kost dig perfekt?
 
 
 

Kommentarer

  • Robin säger:

    Det är det ENDA alternativet för mig. Jag började köra på det för flera år sedan. Jag tappade sjukt mycket i vikt (jag gick från 130kg, till 75kg), samt så mådde jag bara bättre och bättre.

    Jag tömde ju dessutom kroppen på en massa gifter =)

    Svar: Sist du eller en kollega kommenterade på min blogg fick jag pop-up virus på min dator, så vänligen hänvisa inte till er hemsida igen. Då kommer jag behöva spärra er IP adress (er). Men självklart är ni välkomna att lämna kommentarer om ni läser nå intressant. =)
    Håller med om att RAW food kan funka för många och glad att det funkar för dig. Jag kör inte RAW food eftersom att jag personligen gillar varm mat, speciellt nu på kalla vintern. Tömma kroppen på skit är jätte bra också! =)
    Sabine J Ö

    2013-12-18 | 13:05:04
    Bloggadress: http://thegamingground.com/
  • fotografvesna.se säger:

    Så himla intressant skrivet... jag har velat att ta tag i de här att läsa mer om de men aldrig tatt mig tiden.. jag fastnade för de här me människor me låg kroppstemp, jag har de, och jag har galet lågt blodtryck... mat är så jobbigt för mig, mår ofta illa, eftersom jag inte vet vad jag ska äta för att må bra och ha energi. Går just nu på läkarundersökningar ochblodproverna visar bra, men mitt blodtryck är för lågt... måste äta något som får upp de... tips?

    Svar: Hej hej, När du mår illa, har du funderat på om det är när du äter kall eller varm mat? Det kan ju vara så att du mår bäst med varm mat, goda soppor och grytor, du kanske kan prova några veckor. Om du testar får du gärna berätta hur det gick efteråt och om du upplevde någon förbättring. Vad det gäller blodtrycket KAN det vara kopplat till lågt intag av jod (som finns i sjögräs, grönkål och vissa saltsorter, men föredrar sjögräs och grönkål.) Bipollen som man kan köpa i hälsokostbutiker höjer också blodtrycket, det är därför folk som äter mediciner för högt blodtryck ska undvika bipollen. Bipollen tycker jag är jättegott i smoothie eller i muslin, men min karl tycker det är äckligt. Smaken är som baken! =) För att öka temperaturen och därför också cirkulationen är ingefära, motion och kalla- & varma duschar bra (växla mellan varmt och kallt).

    Önskar dig en trevlig julvecka och helg.
    Kram från Sabine
    Sabine J Ö

    2013-12-20 | 23:24:04
    Bloggadress: http://fotografvesna.se/

Kommentera inlägget här: