Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Solig studiedag på balkongen och lite benskörhet

Kategori: -Pluggdagar

Idag har jag suttit på balkongen nästan hela dagen för att plugga, vid fyra tiden flyttade jag in mina böcker till arbetsrummet eftersom att det brörjade bli lite kallt för shorts.
 
Idag har jag läst om skelettet, leder, muskler och hur dessa är uppbyggda och med vilken typ av celler. Jag har även läst om hur kalcium binder sig till skelettet eller hur det bryts ner för att hamna i blodet där det kan användas. Detta sker med hjälp av två olika hormoner, det ena från sköldkörteln och det andra från bisköldkörteln, dessa körtlar "läser av" blodet för att avgöra om det finns tillräckligt med kalcium i blodet eller ej. Om kalciumnivån är låg bryts kalium ner från skelettet och transporteras till blodet, om denna process hamnar utom kontoll kan det leda till benskörhet. MEN jag har tidigare nämt (tror jag) att benskörhet behöver inte bara ha med kalciumbrist att göra, utan det kan ha att göra med magnesiumbrist. Eftersom att magnesium är viktigt för placeringen av mineraler, bland annat kalcium. (Så att det inte "flyter/simmar" hejvilt fritt). Har man ett onormalt lågt pH (surt) kan det också leda till att kalcium dras ut från skelettet för att placeras i blodet istället, alltså kan det inte förvaras där det ska. 98% av kalciummängden vi har i kroppen förvaras i skelettet.  Intressant tycker jag!
 
Och så har jag lärt mig i väldigt korta drag hur muskelcellerna fungerar för att den ska kunna spännas, kalcium är involverat i denna process också.
 
Jag har skrivit anteckningar, läst igenom de som jag tror är dom viktigaste delarna i "Anatomy & Physiology" och så har jag även skickat lite mejt inför mina kommande arbetan.
 
Kram kram från Välbefinnaren.
 
PS, Jag letarfortfarande efter Testpersoner inför näskommande undersökning. Hör av dig om du är intresserad.
 
 
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Måste bara säga att sämre pluggplats kan man ju ha :-)

    Kramar

    Svar: Precis!!!! =) Kramar från mig
    Sabine J Ö

    2013-05-10 | 22:07:28
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/

Kommentera inlägget här: