Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Nyhet: Bot mot Diabetes typ 1

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

 
Goda nyheter för typ 1 diabetiker, Harvard University har lyckats få stamceller att producera betaceller vars uppgift är att utsöndra insulin.
 
Detta är väldigt goda nyheter, MEN, alltid ett stort men, eftersom att diabetes typ 1 är en sjukdom där immunförsvaret attackerar kroppens friska celler så kommer dessa nya celler också bli attackerade. Autoimmunsjukdom är när kroppens egna immunförsvar attackerar sina egna celler, så vid diabetes typ 1 är kroppens betaceller (som utsöndrar insulin) förstörde pga det defekta immunförsvaret.
 
Om man ska få dessa celler transplanterade till bukspottkörteln kommer man behöva äta mediciner som dämpar och försvagar immunförsvaret. Att dämpa immunförsvaret är ju inte speciellt naturligt eller speciellt bra för kroppens försvar, men det kan vara en idé att tänk på för- och nackdelar. Jag själv som är diabetiker skulle nog inte vilja försvaga immunförsvaret bara för att jag ska slippa ta sprutor eftersom att sprutorna inte stör mig, men samtidigt  hatar jag verkligen att få lågt blodsocker. Antar att de är svårt att föreställa sig tankeverksamheten om man skulle få förfrågan. Ett nästa steg för att detta ska bli verkliget är att skapa celler som inte attackeras av immunförsvaret.
 
Doug Melton “We’ve given these cells three separate challenges with glucose in mice, and they’ve responded appropriately; that was really exciting."
 
Jag är så exhalterad och håller tummarna för ett genombrott i detta ämne. =)
 
Läs gärna artiklarna nedan för mer information om forskningen:
 
http://www.bbc.com/news/health-29566784
 
http://news.harvard.edu/gazette/story/2014/10/giant-leap-against-diabetes/
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: