Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Om glutenfria produkter är GMO

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hej,
 
När det häromdagen läst en artikel om att den mesta majsen som odlas är genmodifierad slog det mig att de flesta (tror jag) glutenfria produkterna är gjorda på majs. Och jag äter både glutenfri pasta och glutenfritt bröd, så jag bestämde mig för att kolla på de brödsorter jag hade i frysen av märkena Semper och Fria Gluten Free, för att se om de innehåller GMO produkter. På Fria Gluten Free stod det klart och tydligt att genmodifierad majsstärkelse används, men på Semper stod ingen sådan information.
 
Så jag bestämde mig för att skicka ett mejl till Sempers för att fråga. Nedan ser du min fråga och deras svar. Jag är nöjd med svaret och kommer i fortsättningen inte äta Fria Gluten Free produkter utan endast välja Sempers produkter.
 
FRÅGA:
Hej, Jag undrar om ni använder produkter som är genmodifierade? Era
glutenfria produkter jag använder specificerar inte detta på förpackningen
(tex genmodifierad majsxxx), betyder det att de inte är GMO eller har ni
bara valt att inte specificera det? Har läst mycket om att den mesta majsen
är GMO, därför blir jag fundersam på majsen framför allt, men undrar så
klart om samtliga ingredienser. Från vilket land kommer er
majs-mjöl/stärkelse? Tackar på förhand Mvh Sabine
Ps. Om ni använder GMO produkter i vissa av era produkter, skulle man kunna
få en lista på vilka som innehåller GMO och vilka som inte gör det? Tack
igen.

SVAR:
Hej Sabine
Semper arbetar kontinuerligt med att säkerställa att våra produkter inte innehåller
något spår av GMO. Enligt gällande EU-lagstiftning finns krav på spårbarhet
genom hela tillverkningskedjan. Alla leverantörer till Semper intygar att GMO
inte förekommer i ingredienserna. Semper analyserar självfallet regelbundet produkter
med risk för ofrivillig inblandning av GMO, samt för att kontrollera efterlevnaden
av leverantörernas intyg. Användningen av genmodifierade organismer
har ökat lavinartat över hela världen. Semper följer GMO- debatten på olika
nivåer för att hela tiden ligga steget före och säkerställa att alla ingredienser
är helt fria från GMO. Via omvärldsbevakning och
nätverk med industrier, myndigheter och leverantörer håller Semper en
hög kunskapsnivå för att ställa rätt krav på leverantörerna.

Avseende barnmaten är vi mycket strikta med GMO-frihet. Avseende Glutenfria
sortimentet är vi så GMO-fria vi kan i denna kategori, och alltid under
EU-normen 0.9% oavsiktlig inblandning. Vi gör dessutom stickprovskontroller
så att leverantörerna följer våra krav.

När det gäller från vilket land majsstärkelsen kommer ifrån ber jag att få
återkomma då jag måste fråga vår produktutvecklare.
Vänliga hälsningar
Cxxx
Semper Konsumentkontakt

SVAR 2

Hej Sabine
Har nu fått svar från vår utvecklare att majsmjölstärkelsen kommer ifrån
Europa, tyvärr kan vi inte svara mer exakt än så då det varierar beroende
på kvalitet och tillgång med mera.

Vänliga hälsningar
Cxxx
Konsumentkontakt



Kommentarer

  • milla säger:

    Vilket bra svar du fick :) Skönt när de svarar när man frågar för de gör inte alltid företagen.
    Ha det gott

    Svar: Ja, det är ju tyvärr inte alltid de svarar och gör de det kan de ta lång tid innan man får svar. De gick en dag eller två innan jag fick svar. Chockande! =) Kram kram
    Sabine J Ö

    2015-01-18 | 16:30:47
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com
  • Gracie säger:

    Vad bra! sitter här och gör samma sak som du har gjort, bra med information, tyvärr blir vi matade så småningom med de här produkterna i framtiden, hoppas på bojkott av konsumenterna, tack!

    Svar: Hej Hej, Vad är det för bolag du kontaktar och med vilka frågor? ja det är verkligen för j**vligt att vi sakta blir matade med den ena skiten efter den andra. Jag bojkottar så långt jag kan och orkar, men ibland vill man bara kunna köpa något gott utan att man ska behövs läsa på varenda förpackning. e-ämnen, GMO, modifierat, socker, tillsatser, besprutningar, lyckliga djur, KRAV, änglamark, eko och där olika märken anser olika om vad som är eko. =) Vi behöver säga ifrån. =)
    Sabine J Ö

    2015-03-23 | 10:07:35
  • Lotti Möller säger:

    Bästa sättet att påverka är att ta kontakt med producenten själv, och ju fler som kontaktar och ställer frågor om GMO desto större genomslagskraft.

    2016-03-02 | 11:36:42
  • Andreas säger:

    Lite märkligt att dem inte kan ge ett svar på vilket land det kommer ifrån.
    Hur kan dem då ha koll på om det verkligen är GMO eller ej?

    2016-08-09 | 12:42:47

Kommentera inlägget här: