Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Så vart börjar man

Kategori: -Mina tankar & känslor

Råbiff på Luzette för lunch med Tina på genomresa.
 
 
Ja efter några månaders paus från bloggen, vart börjar man då om inte från början. Nå, jag har redan berättat att jag flyttat till eget och fixar med det för det mesta nu för tiden. Eftersom detta är en blogg om hälsa tänkte jag berätta om min hälsa och kost de senaste månaderna.
 
Jag började ju med insulinpumpen i mitten av november och det har gått bättre än förväntat, eller det har känns bättre än förväntat. Jag trodde att de skulle bli mycket mer arbete och meck med maskiner och extra prylar men så har de inte varit. Långtidssockret (HbA1C) har tyvärr stigit, men balansen är bättre, istället för att hoppa mellan 2.6 och 24.0 (normala människor varierar mellan 4.0-9.0) är spannet mindre. Så de svänger inte lika mycket! Istället för att få kontroll på blodsockrets variation kan man fokusera på att få ner det en aning istället. Så jag håller tummarna för att de kommer bli bättre snart med min extra energi.
 
Förutom blodsockret har jag varit sjuk två gånger, ena gången när jag flyttade hem till mamma och andra gången när jag flyttade till nya lägenheten. Men detta förvånar mig inte eftersom att jag vet av tidigare erfarenhet att jag blir sjuk när det händer nå stort i livet och jag stressar. Stress försvagar immunförsvaret som ni vet och det visas tydligt på min kropp. Då är det extra näring som gäller så gott det går!
 
Vad det gäller kostintaget har jag inte ätit lika bra den senaste tiden, skulle jag nog säga. Visserligen har jag flera gånger i veckan fixat olika blandningar av smoothies till mig och mamma som är en näringsbomb. Dessutom har jag sålt in grönkålschips till mamma, som nu är helt såld på dessa. Flera gånger i veckan har mamma eller jag kommit hem med en påse grönkål. "Ja men Sabbe, ska du inte ta och göra lite sånadär goa grönkålschips.", "Nä men kolla, de finns grönkål i kylen". Så grönkålschips har varit ett hälsosamt treat!
 
Jag har inte ätit speciellt många sallader, kan inte komma på en enda faktiskt, men de är ju också höst och då är det mer grytor som gäller. Så det kan ju vara anledningen. Jag har ätit en hel del äggröror, när jag & mamma inte orkat laga någon riktig middag. Ägg med en blandning grönsaker och kryddor är ju både gott och nyttigt med näring och proteiner.
 
Så hur ska jag komma igång med hälsan och hälsosam mat igen?! De första steget är ju att ha de näringsrika och goda produkterna i kyl, frys och skafferi. Finns det ohälsosamma produkter där är det ohälsosamt man äter. När jag flyttade in för nästan två veckor sen åkte jag och handlade mat och de mesta är bra grejer så det finns verkligen möjlighet och förutsättningarna att bli nyttigare. Fisk ska jag absolut äta mer av, tar faktiskt ut en laxbit redan nu så är det bestämt att det är de jag äter imorgon.
 
Åhh dessutom har jag fått tillbaka min juicecentrifug, så nu kan jag börja göra egna juicer igen. Underbart! Ser fram emot att få börja laga mer mat och experimentera igen. Min favorit sysselsättning.
 
God fortsättning på de nya året alla Välbefinnare önskar Välbefinnaren.

Kommentarer

  • Anitha säger:

    Hej Sabine, funderar på om det skulle vara bra att göra en veckomeny o handla därefter. Tänker komma igång med det själv för att få ordning på saker !
    Man kan ju på mycket tips på nätet! Kram

    Svar: Om man är duktig på att följa en meny är det fantastistiskt, handla allt som behövs inför kommande vecka och planera när man ska äta vad. Om man vill äta nyttigt men inte vill ha en fast meny är de bästa man kan göra tömma köket på ohälsosamma produkter och sen inhandla bra grejer.... då finns de inget dåligt att äta. =) Nu när jag flyttat till eget och fått fylla köket från början har de gått bra med att köp nyttigheter. (Men erkänner att min svaga punkt chips oftast alltid finns på hyllan. =) ) Ja de finns massssor av tips, man måste bara hitta de som passar en själv. Kram kram
    Sabine J Ö

    2015-01-12 | 15:22:47
  • Lissen säger:

    Jag har kommit igång med träning, samt dragit ner på socker. Känner mej nöjd.

    Vad bra att insulinpumpen fungera bra för dej och hoppas du slipper stressituationer framöver.

    Ha en fin vecka. // Lissen

    Svar: Kommit igång med träning och dragit ner på socker är ju kanon bra steg. De där med socker har jag koll på, men träningen är de värre med för mig. Ett litet steg i taget! Många bäckar små! =) Tack, tror de är på bättringsvägen. Hoppas på bra resultat bara, helst nu. Men tålamod behövs verkligen för blodsockrets skull.

    Kram på dig
    Sabine J Ö

    2015-01-14 | 15:38:34
    Bloggadress: http://lissento.blogg.se

Kommentera inlägget här: