Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Aktiva/passiva transport systemet

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Hej hej,

Har pluggat lite om de aktiva och passiva transport systemet och tänkte berätta lite om detta.

Alla ämnen, atomer och molekyler måste tranporteras in till cellerna, genom membranet/hinnan/skölden runt cellen. Det är med hjälp av dessa två system som ämnen kan komma in i cellerna, efter det att dom har blivit nedbrytna, i munnen, magen, tarmen och levern.

Passiva transport systemet behöver ingen energi, inga ATP molekyler alltså (se tidigare inlägg om just detta), för att transportera ämnen ut och in genom cellväggen. Reglerna för detta system är väldigt enkelt, regeln är; ämnet vill alltid röra sig från en hög koncentration till låg koncentration, så att dom båda blir jämlika. Det finns fem olika typer av detta system, och dessa är; Simple diffusion, Facilitated diffusion, Osmosis, Dialysis samt Filtration. Dom jobbar enligt samma regel, men på olika sätt.

Aktiva transport systemet däremot använder energi (tex ATP) vid förflyttning/transport av substanser. Detta system är raka motsatsen till de passiva systemet och rör ämnen mot den högre koncentrationen.
Det finns tre olika funktioner som använder sig av detta system, dom är; Sodium/potassium pump, Endocytosis, Exocytosis. Kommer skriva mer om sodium/potassium pumpen i ett annat inlägg, då vi läser mycket om detta i min kurs och det är en viktig del i holistisk näringsfysiologi.

Det var allt för mig denna kväll.
Jag har hittat en sida om LCHF-dieten som jag tänkte läs mer om ikväll. Hittar jag någonting intressant kanske jag delar med mig i ett nytt inlägg.

xxx


Kommentarer


Kommentera inlägget här: