Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Stress kurs/föreläsning

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Hej Hej Välbefinnare!

Idag har jag inte varit ledig från jobbet för att plugga, utan för en stresskurs/föreläsning. (ledig imorgon för studier istället). Men kan glatt berätta att jag fick A (Excellent) på en av uppgifterna som jag gjord för session 11. Tummen upp!

Hur som helst, skulle vilja berätta lite om stresskursen. Kursen höll på 6 timmar ungefär så jag ska inte berätta om allt jag lärt mig, men några goda råd ska ni få av mig. Det var två föreläsare, Mirjam Ekstedt och Karin Roosvall som berättade om vad stress är, hur de påverkar oss, vad den gör mot din kropp, hur vi kan förhindra den och balansera våra liv.

Stress påverkar oss både fysiskt och psykiskt, nervsystemet påverkas, mag & tarm aktiviteten, sömnen, minnesstörningar, utmattning, koncentrationssvårigheter och  oro, men också känslomässig, andlig och intellektuell trötthet.
Brist på sömn förvärrar stressnivån i kroppen, det blir som en ond cirkel. Vi har funktioner i kroppen som reglerar vår sömn, när solen faller och de blir mörkt utsöndras ett hormon som heter melatonin från tallkottskörteln i hjärnan. Om du är stressad påverkar detta din sömn, då kan du få svårt att somna, vakna flera gånger per natt och inte vara utvilad när du vaknar. Många, inklusive jag, tänker "Oh somnar jag inte snart får jag inte 8 timmars sömn som jag behöver för att må bra", "Alla sover bättre än mig" eller "Jag kommer aldrig att somna". Men jag lärde mig idag, och föreläsaren sa att vi borde prova, att vi faktist mår bra dagen efter OM vi har sovit dåligt. Det kan vara något att tänka på nästa gång du ligger i sängen med dom tankarna. Det är om de blir en vana av dålig sömn som de skapar stress.

Det är viktigt att all ansträngning belönas, så att det blir balans i psyket och kroppen. Utan belöning hamnar vi i en spiral som går neråt och vi hamnar till slut troligen i depression. Om du anstränger dig, för jobb, hemmamiljön, i skolan, så vill dom flesta ha belöning. Så som bra betyg, ett "Tack", komplimang och bekräftelse för bra arbeta på jobbet till exempel. Även glädje och praktisk hjälp är en typ av belöning. Vi alla borde få belöning för det vi gör, men även borde vi alla belöna andra. Massera din partner för att du älskar honom/henne, ge en komplimang eller kram till en kollega (om den personen tycker om att kramas, inte alla gör de), eller varför inte köpa dig själv blommor när du tycker att du behöver det.

Det är viktigt att man förstår sig själv, lyssnar på sig själv och gör egna val har i livet. Låt inte saker och ting göra dig stressad, lär dig istället att prioritera dom viktigaste sakerna, och lägg dom mindre viktiga åt sidan för ett tag. Skriv To-Do listor! Blir du stressad eller arg över situationer som du inte tycker om, kanske det inte är situationer det är fel på, det kanske är du som måste ändra på ditt tankeprocess. Tex, du har en jobbiga släktingen eller kollega som du alltid måste umgås med på jobbet eller släktträffar, istället för att bli stressad över sitautionen och koka inombord så kanske du måste se på denna person ur personens  synvinkel. Kan de vara så att du bara målat upp en katastrof-bild som inte är så farlig som du tror.
Var medveten---> Acceptera---> Agera, helt enkelt.

Dom berättade även om vilket stor påverkan andning, meditation, skratt och kost kan ha på stress nivån.

Några higlightade ord från kursen: Balans, proiritera, lev i nuet, paus, vila, ditt liv-din tid, säg nej,

xxx


Kommentarer

  • Anna T säger:

    sv: Haha jaaa eller hur!

    Känns som att jag bara drömmer knäppa saker nuförtiden :D hahah

    2011-12-14 | 21:34:06
    Bloggadress: http://annatjernstroms.blogg.se/

Kommentera inlägget här: