Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Så små, men så viktiga.

Kategori: -Allmänt, Gästbloggare, Hjälp, Q & A

Hej och välkommen!

Har du funderat på någon gång hur celler egentligen fungerar, om dom är medvetna? Ett organ är uppbyggt av celler, som är sammansatt av molekyler som i sin tur är gjorda på atomer.  Och lite olika steg däremellan.... såhär:

Atomer-->molekyler-->macromolekyler--> organeller--> celler--> vävnad--> och du har ett organ.

Atomer är så små att vi inte kan se dom med blotta ögat (som vi alla vet) och är uppbyggt på neutroner, elektroner och protoner (förutom väte som inte har någon neutron). Protoner och elektroner är laddade, fyllda av rörelse och energi. Alla atomer som är upptäckta finns på period systemet i deras enklaste former, och allt material i universum är uppbyggt på olika atomer.

För att varje organ ska göra just sitt jobb måste man ha medvetna celler som vet vad deras jobb är i just de organet. De finns 100 000 000 000 000 celler ungefär i en medelstor människa, så föreställ dig vad dessa små energi fält kan uppnå i kroppen. Varje cell har ett membran/skal som är uppbyggt av fet. Detta membran skyddar och ser till att rätt mängd av näring och vätska kan komma in i cellen, och håller gifter utanför cellerna. Samtidigt låter membranet gifter och slaggproduket lämna cellerna. En cell har samma funktioner som en människokropp: Immunförsvar, rengöringsverk, skydd, matsmältningssystem mm. Cellerna behöver näring och vatten lika mycket som vi vet att vi måste äta och dricka för att överleva, det är ju trots allt cellerna som vi är uppbyggda av. Så vi, som människor, behöver vatten och näring för cellernas skull!!!!!!

Membranet är den skyddande faktorn, organellerna har andra funktioner så som tex: Mitokondrier: skapar energi, Peroxisom: står för avgiftningen av cellen.

Många, men inte alla, tror att om cellerna av någon anledning inte vet vad dom ska göra så kan dom bli sjuka/avvikande celler, och bilda cancer.

Så, tror du att cellerna i din kropp är medveten?!

XXX


Kommentarer

  • Art By Tina/Tina Axelsson säger:

    Jag tror att mina celler är medvetna - jag är ju nästan aldrig sjuk. Bra immunförsvar. Och på något konstigt vis så blir jag inte snurrig och konstig som många andra när jag glömt bort att äta under en hel dag - min kropp verkar lösa det ändå så att jag mår bra. Jag är ett levande bevis på att man kan må bra utan att äta regelbundet, träna och äta nyttigt. Så det så=)



    ...du kommer bli sååååååå kär i lilla bebis Isla. Jag är helt såld. Hon är fantastisk!

    2011-11-09 | 20:00:25
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här: