Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Vad är egentligen Ekologiskt?!

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Ja... de är en bra fraga.

Ekologiskt jordbruk innebär att man minskar eller helt avsår från konstgjorda ämnen.

Ett exemple är KRAV, dom använder ekologiska bönder som inte använder bekämpningsmedel, tar hänsyn till djurens naturliga behov och beteende. Och använder inge snabbverkande konstgödsel utan istället djurgödsel och växtrester. Ekologiskt innebär att maten har fått växa och mogna på sina egna villkor. 

Diskuterade definitionen av ekologiskt idag med en vän och hon nämnde Fairtrade. Fairtrade kämpar mycket för att inte bara djur och växterna ska ha de bra, utan också dom personer som jobbar med produkterna. Dom anställdas löner, arbetsförhållanden, arbetsmiljö är bättre, mänskliga rättigheter helt enkelt.

Jag tror på naturens väg, och inte på sån mat som har blivit matad med farliga bekämpningsmedel, som förstör både vår kropp och våran natur

xxx


Kommentarer

  • Art By Tina/Tina Axelsson säger:

    Jag väljer både fairtrade och ekologisk i den mån jag kan och har råd (för vissa grejer är vansinnigt mycket dyrare). Köper tex inte en paprika för 30 kr, fast å andra sidan har jag hört att paprika r det giftigaste av allt. Det ska man tydligen skippa helt och hållet. jag är utvald till miljökommittén på jobbet så jag lär mig nya saker varje dag. Titta på den här filmen - den är fantastiskt - alla borde se den!!!!! http://www.filmenhome.se/

    2011-11-17 | 20:47:56
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Visste inte att paprika är giftigt, jag använder de till nästan all matlagning, men de måste jag verkligen kolla upp. Ja vet, Tina, de kan vara jätte dyrt med ekologiskt. Ska kolla in filmen!! Kram

    2011-11-19 | 13:25:28
    Bloggadress: http://valbefinnaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här: