Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Världsdiabetesdagen 14 november Del 2

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Hej!

Här kommer en lite uppföljning på gårdagens föreläsningar på Karolinska om diabetes.

Den sista personen som höll föredrag var Heidi Andersson, Mindfullnesslärare. Hon pratade i och för sig inte om diabetes med de var intressant ändå. Mindfullness handlar om vårat förhållningsätt till livet omkring oss, och hur viktigt det är att leva i nuet istället för att älta de som har varit eller oroa sig för framtiden. Detta gör oss oftast bara stressade, och vi bör därför bara fokusera på nuet. Mindfullness handlar därför också om "stress-reduction"! Med mindre stress i livet ökar immunförsvarets förmåga.

Heidi pratade om dom tre A:na.
Andas; fokusera på andningen mitt under dagen och de låter dig ta en paus.
Acceptans; om man inte accepterar livet som det är, är man offer i sitt eget liv.
Agera; man ska välja hur man ska agera, och inte reagera med automatik.

Det var allt jag lärde mig under alla dessa förläsningar under Världsdiabetasdagen.

xxx

Kommentarer

  • Art By Tina/Tina Axelsson säger:

    Om du kikar in i denna kategori så ligger alla tatueringsbilder där: http://trueborn.blogg.se/category/tatueringar.html. Får göra en mer tydlig steg-för-steg när den är klar, och det dröjer typ 2 månader till. Imorgon ska jag dit igen!

    2011-11-15 | 20:54:41
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Art By Tina/Tina Axelsson säger:

    Ja just det du har ju inte ens sett mästerverket än - men när du kommer ner kommer den vara läkt och fin! Tror jag kommer vara rätt mör imorgon, har undersidan överarmen, vid armhålan och armbågen att göra imorgon. Aj aj aj.

    2011-11-15 | 22:22:29
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/

Kommentera inlägget här: