Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Dricker jag för lite vatten..

Kategori: -Water

Ja, troligtvis. Jag har kommit fram till att mitt vattenintag har minskat, detta eftersom att jag dom senaste veckorna har känt mig trött, stressad och haft lite huvudvärk då och då. Dessa är några av dom symptom man kan uppleva vid uttorkning.

Jag minns en gång för säkert sex år sen när jag åkte buss till flygplatsen, det var en 2 timmars lång bussresa. Jag började stressa för att jag fick en känsla av att bli försenad, även om jag inte var de minsta sen. Stressen upplevdes som en slags panik med koncentrationssvårigheter, svår att förklara. Jag förstod direkt att jag behövde vatten. Hoppade av bussen, köpte mig en flaska vatten som jag drack upp direkt, och stressen försvann på bara några minuter. Det var mitt första tecken på hur viktigt vatten är. 

Några av dom symptom som kan visa sig vid uttorkning är olika typer av smärta i leder och muskler, sura uppstötningar, astma, trötthet, högt blodtryck, njursten, migrän, högt kolesterol mm. Jag hade högt kolesterol för flera år sen och jag fick tabletter av min läkare som sa "Du får ALDRIG sluta med dessa tabletter", men efter att jag fick reda på att högt kolesterol kan bero på uttorkning, började jag själv göra vissa justeringar i min livsstil och slutade sen med dom tabletterna, och jag har fortfarande normalla nivåer av kolesterol. (Om du vill sluta med någon av din medicin, rådfråga din läkare först.) Detta var mitt andra bevis på hur viktigt vatten är för välbefinnandet och hälsan.

För att vattnet ska binda sig i kroppen behövs också salt (och andra elekrolyter), så man inte enbart bara börja med att öka intaget av vatten, utan man behöver också fundera på om man får i sig tillräckligt med salt. Men var försiktig med detta också eftersom att för höga halter av salt inte är hälsosamt och kan leda till andra problem. Antal glas vatten om dagen varierar men 1.5 liter till 2.5 liter är det generellt som gäller, men om man äter mycket fett mat kan det behövas mer vatten och om man går igenom en detox/rening kan man också behöva högre mängd. Äter man mycket frukt och grönsaker kan man behöva en lägre mängd vatten, detta eftersom att det finns vatten i denna typ av föda. Det nödvändiga vattenintaget varierar ochså beroende på fysisk träning, vikt och ålder.

Kram från Välbefinnaren

Kommentarer


Kommentera inlägget här: