Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Dricksvatten i Stockholm

Kategori: -Water

Ni kanske besökt mig så pass länge att ni kommer ihåg att jag gjorde ett inlägg om olika typer av vatten som finns. Jag började då försöka komma i kontakt med någon på kommunen som kunde hjälpa mig med en lista på mängden av dom ämnen som finns i kranvattnet i Stockholm. Jag fick inget svar, men jag har istället kommit i kontakt med Stockholm Vatten och har blivt hänvisad till deras hemsida.

Bor du i södra delen av stockholm ska du titta på denna; http://www.stockholmvatten.se/commondata/rapporter/dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Kval-dekl-Nor-2010.pdf Om du bor i norra delen av Stockholm ska du titta på denna; http://www.stockholmvatten.se/commondata/rapporter/dricksvatten/Dricksvattenkvalitet/Kval-dekl-Lov-2010.pdf
Bor du i innestan kan du titta på båda eftersom att ditt vatten då kommer från dom två olika vattenverken.

Jag skickade ett mejl till en kille på Stockholms Vatten för att få reda på betydelsen av vad kolumnen längst till höger betyder och svaret jag fick var följande. "Gränsvärde är den högsta halt som får förekomma i tjänligt vatten. Det innebär att det inte finns några estetiska, tekniska eller hälsomässiga problem (anmärkningar) med vattnets kvalitet.  Vissa gränsvärden gäller i utgående vatten från vattenverk och andra gäller i dricksvattnet ute i stadens tappkranar."

Det positiva med dokumentet är att inga värden överstiger de godkända mängderna som vatten får innehålla. En annan positiv del är att den innehåller många bra mineraler som ger energi till kroppen genom elektroner. Men samtidigt innehåller nästan en tredjedel av listan ämnen som är giftiga och/eller ohälsosamt för kroppen, så som bly, kvicksilver, arsenik, bakterier, bekämpningsmedel, flourid mm.  

Ps.
Jag tror att dessa dokument uppdateras hela tiden, så dom kan allt eftersom bli för gamla och du får då kolla på stockholmvatten.se om dokumentet uppdaterats.

Kommentarer

  • Patricia♡ säger:

    sv: Åhhh då får du ha så kul på din weekend i Edinburgh. För mig är det första gången jag ska utomlands (om man bortser från Tyskland och Danmark då).

    2012-04-20 | 13:11:18
    Bloggadress: http://patriciac.blogg.se/

Kommentera inlägget här: