Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Frukostvecka måndag: Avokado smörgås

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Idag blev det avokadosmörgås på fullkornbröd med solrosskott, roccola och linfröolja & peppar.

Avokado (persea americana) är väldigt konsentrerade, innehåller alltså många ämnen även om den inte är speciellt stor. Denna frukt är rik på kalorier (300kalorier), den innehåller också 30g fett, 12g kolhydrater och 4-5g protein. Speciellt aminosyran lysin är rik i avokado. Samtliga B vitaminer, förutom B12 finns det mycket av. Frukten har också en extremt hög nivå av kalium, men också magnesium, järn och mangan. Eftersom att avokado är så rik på fett är det en perfekt produkt att äta för vegetarianer som inte äter kött och fett, men om man äter mycket fett mat kan den behövas undervikas.




Kommentarer

  • Patricia♡ säger:

    sv: Samma här:) Fast jag brukar försöka skippa nöt/fläsk så gott det går:)

    2012-04-23 | 21:50:51
    Bloggadress: http://patriciac.blogg.se/
  • cherie säger:

    mums! :)

    Jag älskar modern arkitektur och människor. så nu står det mellan att läsa arkitektur eller psykologi.. det är ett gigantiskt gap mellan dessa 2 ämnen, så jag har svårt att välja. har du några tips du som är äldre och visare ?

    2012-04-24 | 13:01:31
    Bloggadress: http://www.cherie.se
  • penny säger:

    Mjo, tror det blir guldblont. Ja jag har faktiskt haft brunt och till och med svart en gång i tiden, men alltid när jag färgar mörkare så tröttnar jag så fort och färgar tillbaka till blond :/



    Ja jag har hittat en kurs, det är lite olika ämnen tex fakturahantering, ekonomi, leverans av varor, försäljjning m.m. Det är en utbildning som finns hos arbetsförmedlingen :)



    2012-04-24 | 18:35:27
    Bloggadress: http://pennylicious.blogg.se/

Kommentera inlägget här: