Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Hjärt- och kärlsystemet

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Hej,

Onsdag idag betyder plugg för mig. Och idag har jag verkligen pluggat mycket, lärt mig mycket och börjat på tre olika uppstaser om just detta. Här är några av dagens anteckningar. =) 


Hur blodet flödar i hjärtat:

Blood entering the right atria--> passing the right atrioventricular valve into right ventricles--> then through the pulmonary semilunar valve into the left atria, but on the way the blood are passing the lungs to be nurtured/provided with new oxygen--> it then moves from the left atria to the left ventricles--> the blood then flow through the aortic semilunar valve into the aorta.

Hur blodet flödar runt kroppen:

Blood are passing from right ventricles to the aortic arch--> then further to the arterioles--> then to the capillaries to each body part where release of nutrients happen or toxic is absorbed into the capillaries so that it can be eliminated from the body--> then passes to the venules--> soon afterwards the blood is transferred through medium sized vein into larger veins--> last stop is into the right atria where it all starts all over again.



Sen har jag läst om uppbyggnaden av alla delar, vilka typer av celler, vilken typ av vävnad som skapas och vilken funktion dom alla har. Det är verkligen så många olika namn att lära sig för alla olika delar, jag hoppas att det i allafall är några som har fastnat imorgon.

Dax att fortsätta plugga, tänkte byta ämne nu och fortsätta på mitt excel dokument där jag ställer upp alla vitaminer och skriver några få ord om i vilka typ av föda dom finns, funktion, vilket ämne som arbetar mer, bristsjukdomar men också överskottstillsjukdomar och mycket mer. Detta ska jag sen i framtiden snabbt kunna vända mig till för att snabbt hitta svaret om de skulle behövas.

Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Har man tröjor med för korta armar så donerar man dom till vänner med korta armar, inte slänger, inte för att jag behöver en till men ändå. Haha.

    2012-04-11 | 23:25:44
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Melissa - Den brutala sanningen säger:

    hjärtat är så fachinerande, såg när jag var liten (yngre) ett program där en kille kunde styra alla sina muskler, minsta lilla hade han kontroll över, och det även hjärtat, han kunde speeda upp de , få de gå ner i takt och även stanna det helt. Han visa det men bara för några sek så de inte vart för stora koncekvenser. Men väldigt intressant



    Svar:

    Ja precis, de var liksom jag som fått honom att säga så eller tycka så.. Då var de självklart men sen efteråt så undrade man vilken som var största idioten, jag eller han haha



    En i min klass vart retad för hon var lång, en annan vart retad flera år för han en dag kom med en brun dress till skolan, alla kallade honom Björn, de var kul upp till 5an (detta var i 2an) då de började just en Björn i klassen

    Spelar nog inge roll avd man gör eller ser ut, finns alltid någon som måste bli hackhönan

    2012-04-12 | 10:32:21
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/

Kommentera inlägget här: