Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Vindruvs-planer

Kategori: -Mina tankar & känslor

 
När vi var i Saint Emilion (vin distriktet) utanför Bordeaux, intog vi en kopp kaffe, provade några fantastiskt viner (jag, kärleken körde) och promenerade runt i staden. Där köpte jag givetvis mig en egen vindruvsplanta/buske. Hur söt som helst.  Men det kommer att ta upp till 4 år innan den ger druvor, men kan vara längre innan den ger ätbara druvor. Så himla kul! Snart behöver jag och kärleken verkligen flytta till hus så att alla mina örter, tomatplanter, vindruvsbuskar ska få plats. Skötseln av plantan är jag inte 100% säker på, mycket näring behöver den, så det blir nog en del nässelvatten, och dessutom ska dom inte stå i direkt solljus. Men jag tycker att de skulle vara konstigt eftersom att när plantorna står på stora fält så står de inte i skuggan.  Någon som har några skötsel tips?

Kommentarer

  • Helena säger:

    Vad kul att kunna köpa med en planta hem! Helst vill man ju att den ska ge druvor så fort som möjligt... men ska det smaka så är det tålamod som gäller:)

    Tyvärr kan jag inte ge några tips om skötsel. När jag "passade trädgården" så skulle jag bara ge vatten från en kanna som stod där.

    Svar: Ja... man vill inte vänta en enda sekund på druvorna. Men som du säger tålamod är det som gäller.... har inte så mycket val. Förstår att du inte har några skötseltips eftersom att du var "plant-vakt", men hör du något från grannen är tips välkomna. Alltid! =)
    Sabine J Ö

    2012-08-15 | 20:41:32
    Bloggadress: http://baklust.blogg.se
  • Piccolacasa säger:

    Vindruvor och fikon vill vi ha i vårt växthus! Härlig resa du verkat haft! Kram

    Svar: Ja, Fikon hade vart lyxigt... eller passionfruktträd. Min mormors syster i Australien hade ett enormt träd/slingerväxt. Underbart. Kram
    Sabine J Ö

    2012-08-15 | 23:45:21
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com

Kommentera inlägget här: