Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Du måste ändra dina vanor

Kategori: -Mina tankar & känslor

Hej Hej,

Folk pratar om att dom ska göra förändringar för att må bättre, gå ner i vikt eller sluta röka. Men inte under för lång tid eftersom att dom då tycker de blir för mycket ansträngning för att uppnå målet dom vill nå. Så då börjat till exempel  man med två månader träning och svält för att sen återgå till sin vanliga diet. Bara för att bli förvånad när kilona kommer på igen.

Det är därför viktigt att man vet vad man vill uppnå, hur du ska kunna göra de, och att vara realistisk. Om du nu har en diet av kolhydrater, kött, gräddiga såser och inga grönsaker, då är det allra bästa (enligt mig) att man tar små steg. Börja med att läsa böcker, surfa på nätet och diskutera med kollegor eller vänner. Berätta för nära och kära vad du ska göra, att du ska göra förändringar och behöver deras stöd, på så sätt får du både stöd, dom frågar hur de går och du känner dig mer engagerad (vanligtvis för att du vill visa att du kan). Ta små steg för att du ska bryta dina vanor, det är det som är det svåraste sägs det. Att ta för stora steg eller ändra för mycket på en gång kan blir svårt att leva upp till, det blir en för stor "chock" både psykiskt och fysiskt.

Motivation är något som verkligen behövs för att kunna göra (för)ändringar i ens liv, och de måste vara du själv som vill att du ska ändra dig. De måste vara du själv som är missnöjd med det du har för tillfället. Annars kommer du inte göra några förändringar i ditt liv, bara för att någon annan vill hjälper inte dig. Du är ansvarig för ditt liv. Det är också viktigt att man strävar efter förändringar som går att hålla. Att springa varje morgon och kväll kan vara svårt för vissa, för andra inte. Att bara äta proteiner till frukost kan funka för någon men för andra inte. Att göra egen juice varje morgon kan några göra, andra inte. Alla dessa beror helt på vilken typ av livsstil du har. Så gör inte "som-alla-andra", utan gör det du vill och det som passar dig. Visst kan de kännas farligt, men sanningen är den att det är utanför din komfort-zone så då kan vad som helst blir oroande. Men give-it-a-go, om du trivs riktigt bra med dina nya rutiner och vanor kommr du inte vilja gå tillbaka till de gamla alls och du kommer vara vrålnöjd.

kram

PS. Jag håller fortfarande på att sluta röka, att bli en icke-rökare eller fd rökare. För mig tycker jag att de går ganska bra. Har rökt 6 ggr under detta år. Framför allt när jag varit på middagar med vänner och vin varit inblandat. Jag tror inte riktigt på mig själv till 100% när det gäller just dessa sitautioner. Men jag vet att den dagen kommer att komma den också. På jobbet och under andra dagar har jag inget sug efter cigaretter, så det är jag glad för. =) One step at a time!!




Kommentarer


Kommentera inlägget här: