Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Frukt, Frukt Frukt!

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Det är mycket prata om frukt nu när det pratas mycket om dieten LCHF eftersom att många som lever med den dieten inte äter fruktsocker heller. Men de pratas även om frukt och hur mycket man egentligen bör äta, är det fem om dagen egentligen?!

Frukt innehåller mycket vatten, många minarelar & vitmininer så som vitamin A och C, vitamin E finns oftast i kärnan eller fröna i frukten. Frukt är också hälsosamma och naturliga, förutsatt att dom får växa i naturlig jord utan kemiska tillsatser. Dom har låga nivåer av fett och protein, men höga värden i fiber, som behövs för en frisk och sund mage.  Också höga halter av socker, fruksocker, finns i frukt, som är ett naturligt ämne, men som är betydligt nyttigare och sundare än godis när sötsuget dyker upp. Eftersom att fruktos halten är hög bör man inte äta mer än en frukt i taget eftersom att höga nivåer av socker i kroppen kan vara stressigt för kroppen i längden

Alla dessa egenskaper varierar beroende på vilken typ av frukt det gäller, tropiska har oftast mer fruktsocker än äpplen, det finns mer fiber i äpplen än i melon, banan har mer kalium än dom flesta andra frukterna och avokado är egentligen den enda frukten som innehåller fett.

Man kan också göra goda juicer av frukter hemma om man har en egen juicecentrifug för att nyttja vitaminerna och mineralerna men utan fibrerna. Kolla under "Juicer & Smoothies" för mer info vad dom olika frukterna innehåller.

Jag, personligen, anser att man bör äta fem portions av frukt och grönt om dagen, du bör alltså äta sallad med alla dina måltider och sen två frukter mellan dagens måltider.


Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Jag kokar bara upp lite vatten på botten av en kastrull och lägger ett durkslag (ej plast) över + lock och låter det ånga i typ 10 min beroende på hur stora bitar morot/broccoli/blomkål jag har. Men det droppar ju ändå ner ämnen/färg från grönsakerna ner i vattnet.

    2012-02-21 | 21:48:13
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Rinki säger:

    Det är verkligen viktigt med frukt, tänkte faktiskt precis ta mig en just nu. Du som är duktig på sådant här, min sambo har känt sig rätt yr hela dagen, typ att allting snurrar. Vet du vad det kan beror på?



    Han säger att han inte är vidare stressad och han har inte ont i örat eller är förkyld (tänkte på balansen). Däremot började han dagen med rätt söta pannkakor och smakade lite av godiset som var kvar från igår, sedan satt han och jobbade rätt så intensivt. Jag tänkte ifall det "bara" kunde bero på ett starkt sockerfall. Jag vet visserligen att min mamma fått ett yrselanfall och sedan gick och lade sig och mådde bra på morgonen. Men nu tänkte jag ifall det kanske kunde vara relaterat till brist av någon vitamin eller något annat?



    Sv: Ja, det är underbart med riktig post! Det är inte ofta jag får det nuförtiden heller, men det är alltid roligt när det dimper ned.



    Tack så jättemycket, lite bättre är det väl i nacken, i alla fall bättre än igår. Men gör fortfarande väldigt ont.



    Åh! Jag vet inte varför jag fick för mig att du inte bodde i Stockholmstrakten, men det var precis Sjätte Tunnan som jag tänkte på, när jag sade att det fanns ett ställe inne i Stockholm. Har aldrig varit där dock, var det trevligt?



    Kram

    2012-02-21 | 22:00:04
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • cherie's välgörenhetsblogg säger:

    så gott med frukt! vi har också trevliga grannar, förr var det gamling & barnfamiljs kvarter, men de äldre har nu flyttat. vi är nog yngst i kvarteret som bor i hus. :)

    2012-02-21 | 22:55:25
    Bloggadress: http://www.cherie.se
  • cherie's välgörenhetsblogg säger:

    det är i thailand. :)

    2012-02-22 | 13:32:18
    Bloggadress: http://www.cherie.se
  • Emelie - EMELIESPLACE säger:

    Jag äter mycket mer frukt och grönsaker nu. Och mår mycket bättre dessutom :)

    2012-02-23 | 15:12:40
    Bloggadress: http://emeliesplace.blogg.se/

Kommentera inlägget här: