Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

ADHD-föreläsning (TED)

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Hej Hej,

Pratade nyligen om en TED-föreläsning, som jag bara tyckte var fantastisk, med en kvinna som förklarar med en sån känsla, om hjärnblödningen hon upplevt.
Men nu har jag blivit rekommenderad en ny TED-föreläsning, som finns på youtube.com Här (x). Sir Ken Robinson pratade om skolsystemet, barn och om förmågan att föreställa sig, fantisera och om våra egenskaper, olika barns förutsättningar, skillnader mellan olika delar inom ett och samma land gällande ADHD-diagnoser.
Hela föreläsningen är på 55 minuter ungefär och dom börjar prata om ADHD efter 32:a minuten. Intressant att jag, min familj och min pojkvän i helgen diskuterade just detta ämne i helgen.

ADHD som "stämpel" kan, med största sannolikhet, skada ett barn, för att det kan få dem att känna sig sämre än andra barn, de får särbehandling, vilket ökar risken för den form av utanförskap som kan vara vanlig i skolan. Dessutom finns det nog de också som ser det som en ursäkt för att vara lite sämre också, så de "sätter sig själva på efterkälken". Enligt Sir K.Robinsson, skapas problem för att barnen växer upp i en viss miljö, en miljö utan tro och optimism oftast. 

Många människor, barn som tonåringar, känner, i dagens samhälle, att man inte behöver bra betyg för att lyckas här i livet. Av den anledningen känner dom att inte mycket tid och energi behövs läggas ner på studierna. Nu får man diagnosen ADHD lika enkelt och snabbt som man opererade bort halsmandlarna på 50-talet, när man egentligen borde fokusera på att väcka barnets vilja att lära sig och använda den energi som finns och inte att lugna ner sig och stoppa den energi.

Kolla på föreläsningen, fundera på vad som sägs och berätta vad du tycker.

xxx

Kommentarer

  • Annica säger:

    Ok ja jag tänkte att det kanske berodde på att du till slut fick insulin. Jag har inga speciella glutenfria frukostar så, även om vissa kanske är naturligt glutenfria. Jag har hört att folk slutar äta gluten för att få ordning på magen, men jag skulle rekommendera att du tar reda på det verkliga problemet till eventuella magbesvär. Är du glutenintolerant är det viktigt för hälsan att du får reda på det och äter en strikt glutenfri kost, och om du är känslig mot något annat så kommer du kanske inte runt problemet genom att äta glutenfritt. Det är för många ett stort steg att äta glutenfritt och det är ju tråkigt att utesluta i onödan :/

    2012-01-24 | 07:08:28
    Bloggadress: http://dietistannica.blogg.se/

Kommentera inlägget här: