Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Detox/Juice fasta: Dag 5

Kategori: -Detox/Rening

Då var det alltså dax för övergången från detox, då jag ätit frukt, grönt, fisk, nötter och lite bovete, till Juice fasta. Vilket innebär att jag inte äter någonting i fast form, utan istället bara fruktjuicer, grönsaksjuicer och vatten. Vill försöka med idag och imorgon, men vi får se hur de går med blodsockret och känslan.

När jag vaknade idag hjälpte kärleken mig med att göra iordning två olika juicer. En frukt juice med apelsin, äpple och citron, samt en grönsaksjuice med rödbeta, morot, selleri, gurka, tomat och stark turkisk paprika.
Några av grönsakerna och frukterna har jag använt under tidigare inlägg om juicer, där har jag skrivit om vad dom är bra till och vad dom innehåller för vitaminer och mineraler, detta kan ni hitta under kategorin "Recept & mums". Men jag skriver ändå igen/kopierar eftersom att det är relevant för detta inlägg. =)

Gurka: innehåller vitamin B, C, betakaroten (en antioxidant), mangan (läs mer om denna mineral under kategori "Vitaminer/Mineraler"), fosfar, magnessium, kalium mm. Superbra för hår, naglar och huden. Urin/vätskedrivande så att vätska inte fastnar i kroppen. Bra för att sänka blod trycket.

Tomat: innehåller vitamin B, C, K, järn, jod, kalium, lykopen (den röda färgen) mm. Hjälper till med att rena levern, lykopen tror man har anto-cancer egenskaper. Hjälper mot högt blod tryck.

Paprika: osäker på om Turkisk paprika har samma egenskaper som vanlig rund paprika, men skriver ner de jag vet om vanlig paprika iallafall. Paprika innehåller vitamin B, C, betakaroten, folinsyra, järn mm. Renar levern och tarmarna.

Rödbeta: innehåller Vitamin B, C, natrium, mangan, järn, kalcium, fosfor mm. Bra för rengöring av lever, minskar förhårdnad och blockering av artärer. Väldigt bra mot järnbrist.

Morot:
Vitamin B, C, D, E, K, svavel, jod, järn mm. Bra för: Främjar friska ögon och hy. Hjälper till att rena levern.

Selleri:
innehåller Vitamin B, C, svavel, natrium, kalcium, järn. Bra för att det sänker surheten/acidity i kroppen och lugnar nervsystemet.

Citron: Innehåller C vitamin, kalcium, betakaroten, magnessium, kalium mm. Bra för rening av systemet på gifter. Neutraliserar skadliga bakterier.

Apelsin: Innehåller Vitamin A, B6, C, järn, zink mm. Bra för att förstöra fria radikaler, spolar rent kroppen.

Äpple Innehåller Vitamin A, B1, B2, B6, C, järn, kalcium, kalium, magnessium, sulfur mm. Bra för: anti-cancar stödjare.

Grönsaksjuicen blev super god, gurkjuicen tog bort den starka "jord" smaken av rödbettorna och den starka chili-liknande turkiska paprika gav juicen lite sting och trevlig eftersmak. Mums filli bubblan.

Till frukost blev det en frukt juice, någon timma senare blev det en grönsaksjuice. Man ska dricka ungeför varannan timma, och emellan de ska man dricka massor av vatten (Inte sjukligt mycket). Jag känner givetvis att magen vill ha något att tugga på, men det är bra att låta magen vila från allt arbete. Den kommer att sluta skrika snart, hoppas jag på. Trött är jag också, både i kroppen och knoppen, men tänkte ta mig en juice till innan jag sover lite middag!

xxx

PS. Min kamera har inte batteri kvar, men min kärlek är ock fixar nya, så ni får vänta lite till på bilder.

Kommentarer

  • Viktoriae - en må bra blogg säger:

    Hej och tack för din fina kommentar! :) Har inte provat det där med detox men juicerna låter riktigt goda.. har en juicepress men använder den inte, inte bra.. å andra sidan dricker jag mest vatten. (smidigt när man är lite lat som jag, haha)

    2012-01-06 | 15:34:20
    Bloggadress: http://viktoriae.blogg.se/
  • Andreas säger:

    Hej



    Jag har också gjort en fasta på 5 dagar. Dom 4 första dagarna var jobbiga tyckte jag, men på den femte dagen hände nått i kroppen. Det som hände är svår beskrivet men man fick en stor känsla av välmående. Jag undrar nu om du fick liknande känsla?



    Ha det bra



    Andreas

    2012-01-07 | 20:10:15
    Bloggadress: http://www.biglife.se
  • Sabine-Välbefinnaren säger:

    Hej Andreas!!



    Den första och andra dagen var värst för mig med olika symptom, med mag-problem, näsblod och yrsel, men detta gick givetvis över. Jag upplevde att jag lärde känna mig själv, ytterligare, och såg saker jag tidigare inte hade förstått med mig själv och mitt liv. Förstod ändringar som måste göra med livet för att uppnå extrem lycka. Skulle du kalla det välbefinnande?! =) Mvh Sabine

    2012-01-07 | 20:26:36
    Bloggadress: http://valbefinnaren.blogg.se/

Kommentera inlägget här: