Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Linfrö te

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

Här kommer receptet på linfrö te som är mycket bra vid uttorkning.

Koka upp en liter vatten och två msk linfrön.
Ta bort från plattan så fort det kokar.Låt stå i 12 timmar.
Sjud sen blandningen i 45 minuter, de ska bubbla lite, men inte koka. Låt det inte koka över eftersom att det blir väldigt kladdigt.
Häll blandningen genom en sil och förvara i kylen (max fyra dagar).
Te't blir väldigt tjockt och kladdigt, så blanda 50/50 te-blandningen med varmt vatten. Som du kan se på den sista bilden.

Lycka till!






Kommentarer

  • Melissa Lavali - Foto¤Vikt säger:

    linfrö åt man som godis som liten :D så himla gott det är :)



    Sv: VLCD -very low cal diet, drar ner på fetter, socker och allt sånt, kändes som de mest sunda valet med IBS. Jag har stött på många privatpersoner som lovordar LCHF som om det vore en skänk från himlen och superbra för dom med IBS, kanske för vissa men känns så himla dumt att dom nästan prackar på en att testa det när majoriteten faktiskt har svårt med just sådan mat, känns som detta modebi går lite för långt ibland. Läkarna däremot har jag inte mött en enda som rekommenderat den.

    Ja tyvärr är de ju så att de behövs mer forskning för det, men det går ju framåt så med lite tur längre fram kanske :)

    2012-01-17 | 19:57:19
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/
  • Rinki säger:

    Spännande att se te bli gjort på det sättet! :) Det kan vara bra att tänka på, jag har varit uttorkad då och då.



    Sv: Jag är också sådan som gärna vill förstå, sedan vet jag inte hur andra upplever Indien. För mig var det så himla mycket känslor kring mitt ursprung och mycket sådant. Men Kerala var fint och rekommenderar det starkt. Berätta gärna mer när du vet mer kring hur ni ska göra.



    Hur ser resten av din vecka ut?



    Kram

    2012-01-17 | 22:22:26
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Linn säger:

    Ja, som sagt, detta hade jag aldrig hört talas om innan. Spännande grej! Är det gott då? :-)

    Svar: Det smakar inte så mycket faktiskt, lite nötigt skulle jag säga.. som linfrö. Mer hälsosamt än smakrikt!! =)
    Sabine J Ö

    2012-07-04 | 22:46:46
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se

Kommentera inlägget här: