Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Bokrecension: Molecules of Emotion

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Hej Hej,

Jag beställde en bok från amazon för några veckor sen: "Molecules of Emotion-Why you feel the way you feel" av Candace B Pert. Ja vart ska jag börja. Vi börjar med betyget: Jag har alltid älskat att läsa böcker, när jag var liten läste jag Kitty-böcker och jag har alltid sett mig som en bra läsare också. En läsare som läser varenda ord och förstår meningen med boken. Men jag upptäckte att jag inte har läst på riktigt tidigare, denna bok fick mig att tänka på varenda ord som skrevs och jag förstod mig igenom hela boken. men visst var det engelska ord som man inte förstod men som tur var fanns det en ordbok med ordbeskrivningar längst bak. Kanon!! Hela boken var så otroligt intressant, inspirerande och viljan att lära mig mer bara växte och växte, vilket leder till nästa del i recensionen.

Handlingen: Candace skriver om sin karriär och alla hennes upptäckter som forskare och dom svårigheter hon stött på, framför allt som kvinna i "Vetenskapsbranchen" och hennes känslor och beteenden kring dessa händelser. Det är alltså en del vetenskaplg beskrivning, bland annat hur hon och hennes team upptäckte hur droger, morfin, heroin och andra farliga ämnen tog över receptorena i celler. Varje ämne har en egen receptor, på detta sett kan inte vilket ämne som helst påverka en cell. Dom upptäckte ämnen som kan blockera dessa droger så dom inte får fäste i cellerna och därför inte påverkar kroppens mentala del- alltså att känna sig hög. Dessa ämnen tog platsen i receptorerna, tillsammans med salt, och därför inte lämnade plats till drogerna. Receptor i varje cell finns runt om i hela kroppen men är absolut tätast i hjärnan och i den del där känsla/emotion är som starkast, alltså limbiska systemet. Detta fick Candace och hennes team att ta reda på om kroppen och hjärnan kommunicerade med varandra, och givetvis gjorde dom det. Men dom upptäckte också att det är en två-vägs-kommunikation. Det är alltså inte bara hjärnan som skickar ut signaler till resten av kroppen, utan även celler i resten av kroppen skickar signaler till hjärnan med besked om känslor och information.

Peptider är "nyckeln" till dessa receptorer, insulin är en peptid, prolaktin är en peptin. Ja, dom flesta hormoner i kroppen är peptider, men inte sexhormonerna. Peptider är uppbygda av aminosyror, men är inte så stora att dom blivit ett protein. Candace menar på att magkänsla, bultande hjärta, spända muskler och svettiga handflator är känslor, det är det som är hur vi känner och dessa reaktioner är dom som skapas av peptider som fastnar i en receptor. Så peptider är känslor, eftersom att dom bär information till resten av kroppen och dess receptor. Känslor är information mellan sinne och materia (mind and matter). Om dessa peptider är tröga och slöa så är det omöjligt att vara lycklig och uppleva andra positiva känslor. Ju mer rörelse dessto bättre, känslor som är förnekade, ignorerade och undertryckta skapar inte rörelse av peptider.

Boken slutar med hur man ska uppnå en balans mellan kropp och sinnet, här i väldigt korta drag:

Motion.
Funder på dina nattliga drömmer, det är ditt undermedvetna som ger dig information.
Vara medeten om dig själv, vem du är, dina beteenden, dina tankar och hur du fungerar som människa.
Minska stressen i ditt liv och i den du är.
Förstå din kropp och lyssna på den. Den säger så mycket om du bara lyssnar.
Ät ekologiskt, lokalt och hälsosamt. Kroppen säger till dig vad den vill ha.
Undervik skadliga ämnen, miljöförorening, gifter i mat osv.

Två citat från boken "If you look underneath your depression, you`ll find anger. Look under your anger, and you will find sadness. And under sadness it is the root of it all, what´s really masquerading all the while-fear" (RED tillägger: rädsla är en av som första känslorna som är början till sjukdom, rädsla leder till stress, stress leder till uttorkning och fight-flight-iinställningar.)

Och viktigast av allt: "And now that I know my body has wisdom, this calls for a new kind of responsibility on my part. I can no longer act lika a dumb machine and wait to be fixed by the mechanic-otherwise known as the doctor"