Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Dom fem elementan

Kategori: -Österländsk filosofi

Hej Hej,

Jag tycker att Kinesisk medicin är ett intressant ämne, speciellt dom fem elementen vatten, eld, trä, metal och jord. Precis som naturen lever efter en cykel/ett kretslopp/perioder, så som årstiden förändrar trädens uppbyggnad, utseende och processer av förändring, helt enkelt överlever enligt universums lagar, så lever också vi människor. Dom människor som lever efter dessa lagar vet att det inte bara är naturen som följer dessa lagar, utan det är även kroppen som gör det. Livet är uppbyggt av flera olika cyklar, menscykeln, sov-klockan, dag- & natt cykeln, hunger och törst, hjärtslag med flera.

Det är energin Ch`i som är kraften av överlevnad, om och när denna energi är ur balans då skapas sjukdom. Det är som elektricitet i kroppen. Kineserna kallar det Ch´i, buddisterna kallar det Jivitendriya och Prana i hinduism. Det är tack vare denna livs kraft som planeterna rör på sig, vi lever och andas, vinden blåser, solen skinner och vi lever efter elementen. Om inte balansen är perfekt, om inte varje punkt i kroppen får ta emot denna kraft, kan vi inte leva i harmoni och med rytmerna.

Det är denna kraft som man tittat på innan man behandlar med akupunktur. Dessa krafter finns i hela kroppen, men dom har flera olika punkter i kroppen som är en "central" och det är där man sätter nålarna. Vart nålarna placerats beror helt på vart strömmen är försvagad eller överaktiv. Som akupunktör läser man bland annat av pulsen för att kunda förstå var kraften och energin saknas.

Yin/Yang är ett annat subjekt som säkert många hört talas om. Utan yin finns det inget yang, det är motsatser till varandra. Dag och natt, mörker och ljus, lycklig och olycklig, vart och kallt, mjukt och hårt, torrt och vått, aktiv och passiv, stark och svag, maskulin och feminin med flera. Vi tänker på den ena eller den andra istället för att tänka på dem båda samtidigt eftersom att allt är en blandning av dom båda. När det är mörkt är ljuset svagt, men fortfarande där. När solen skinner mitt på dagen är fortfarande månen där, men den syns inte (ibland gör den det). YinYang handlar om en balans av dom olika motsatserna, yin finns i yang. Och ingen av dom är viktigare än den andra eftersom att dom båda r viktiga för att vi ska kunna uppleva och se dom olika men i olika balanser.
 
Varje element är involverade i kraften och i människans hälsa. Om ett frö inte kan växa, genom Trä-elementet så kan det inte heller föröka sig eftersom att det inte kan växa. Får trädet inget vatten kan det varken växa eller föröka sig, det är latent och ur balans. Det är viktigt och nödvändigt för att att se att allt är har koppling till varandra.
 
Trä skapar eld,
eld skapar jord,
jord skapar metal,
metal skapar vatten
och vatten skapar träd


Jag tänkte skriva om dom alla elementen i fem inlägg i framtiden, så håll utkik efter det här.

Kommentarer

  • Desiree säger:

    Grattis till betyget! :)

    Jag ville bara önska dig en trevlig midsommar! Kram

    2012-06-21 | 22:56:03
    Bloggadress: http://bdee.blogg.se
  • Camia säger:

    Ser fram emot att läsa om de fem olika elementen. Trevlig midsommar!!

    2012-06-22 | 11:21:35
    Bloggadress: http://divyaspa.blogg.se/
  • Rinki säger:

    Det är lite spännande det där, men måste ändå erkänna att jag är skeptiskt till sådant. Skyller på en extrem naturvetenskaplig uppväxt :P.

    Vad ska du hitta på nu till midsommar, har du några planer?

    Sv: Ah, då vet jag nästa gång jag är inne i stan ska jag ta mig till MOOD för att kolla. Vad är det för typ av affärer? Mer exklusiva? Är det dyrt? :).

    Kram på dig!

    2012-06-22 | 11:31:45
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Piccolacasa säger:

    Väldigt intressant! Saknade lite fina bilder bara :)

    Jo det händer ju att en höna slutar ruva och har man ingen kläckare att lägga de äggen i så måste man slänga dem. Man kan inte tvinga henne att ligga på dem. Bara värmelampa räcker inte, det måste vara hög luftfuktighet också. Har hört talas om att man äter halvt utvecklade kycklingar, det låter ju så där. Men det kanske dom tycker om våra räkor och kräftor.
    Ha en fin fortsättning på helgen!
    kram!

    2012-06-23 | 11:52:25
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • Linn säger:

    Vad glad jag blev nu när jag tittade in här!

    Glad över att läsa det här inlägget. Gillar helhets- och enhetstanken i det du beskriver. Man kan tycka att det är flummigt, men jag tror att det ligger någonting i det. Om inte annat kan man hitta nycklar till sitt eget liv. Kropp och tanke... Jag ser fram emot att läsa mer i det här ämnet!

    Och så blev jag glad äver att se att du skaffat Bloglovin', nu blir det enkelt att följa dig eftersom jag ändå tittar in här regelbundet.

    Kram!

    2012-06-24 | 18:22:30
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se

Kommentera inlägget här: