Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Maskros ogräs eller örtmedicin

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hej hej,

Det finns så många olika växter i naturen som man kan äta. När jag var liten åt man klöver, rötter som växte på stenar som smakade lakris och så den ljusgröna knopparna på den yttersta delen av gran (eller var det tall). Alla mycket goda. Det jag äter nu för tiden, och har gjort i 4 år, är nässlor i grytor eller som te. Men den allra nyaste växten jag börjat äta är maskrosblad.
 
Maskrosen användes mycket för i tiden mot eksem och för att skynda på och hjälpa läkningen av sår. Det används även mot besvär med levern, genom hjälp att skapa galla, också är det blodrenande. Galla skapas i levern och används för att fettsyror ska kunna tas upp i kroppen. Gallan omsluter fettet så att det sen kan tas upp i blodet. (Mer om galla (och LCHF) här-->(XX)) Den vita saften i stjälken använda på huden mot finnar och vårtor.  Maskrosbladen är rika på vitamin A, vitamin C, kalk, kalium och magnesium.
 
Andra åkommor som denna växt används mot är:
Reumatism
Förstoppning
Åderförkalkning
Njursjukdomar (Njurar renar också blodet)
Ökar cirkulationen
Urindrivande
 
Det sägs också att om du vill bli av med den bittra smaken av växten så kan du steka bladen i lite smör, men personligen plockar jag dom bara på tidig sommar då dom är mer näringsrika och den bittra smaken inte kommit fram ännu.
 
Varför inte prova i en härlig sallad med andra smakrika grönsaker?

Kommentarer

  • Linn säger:

    jag har liksom aldrig vågat äta maskrosor. Vet inte varför. Men de står där ute och är jordiga och... bara trams egentligen.

    2012-06-26 | 21:42:48
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se
  • Anonym säger:

    Jag hade en vän för några år sen som sa att hon gade maskros i sin sallad, jag minns att jag tyckte att det lät riktigt märkligt och nästan giftigt ;) Men sen dess har jag varit nyfiken att testa men det blir liksom aldrig av trots att dem är så pass tillgängliga hehe. KRAM

    2012-06-27 | 08:38:23
  • Sari säger:

    Japps det var jag som kommenterade ovan, hände visst något... som vanligt! =)

    2012-06-27 | 08:39:26
    Bloggadress: http://rodeogirl.blogg.se
  • Camia säger:

    Intressant, har aldrig ätit maskrosblad, måste genast springa ut och testa.

    2012-06-27 | 21:44:19
    Bloggadress: http://divyaspa.blogg.se/
  • Sari säger:

    Ja byxorna är nya och jag hittade dem på lindex rea, superdupersköna :) Yey, idag skiner solen här... man blir så glad ju, hoppas att du får en fin torsdag och en massa SOL! Kramis

    2012-06-28 | 07:59:50
    Bloggadress: http://rodeogirl.blogg.se

Kommentera inlägget här: