Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Metyl-grupp/Amin-grupp

Kategori: -Så fungerar kroppen och dess ämnen

Jag har skrivit många inlägg där jag nämnt metyl grupper och amin grupper och ville förklara dessa lite djupare.

Metyl är en atomgrupp som ingår i många föreningar i kroppen. Atomgruppen innehåller en kolatom och tre väteatomer, förkortning CH3. Det finns tre olika former av metyl och dom är anjon, katjon och radikal. Anjon atomen har åtta elektroner i sitt yttersta skick som kan binda sig till andra atomer om dom inte är upptagna, radikal har sju medans katjonen har 6 stycken elektroner. Fetter är ett ämne som innehåller metylgrupper och detta är den fetta delen av en fett molekylen, i den andra änden sitter den sura/acid delen. Den sura delen är vattenlösling, medans den feta delen är fettlösling. I mellan dessa två delar sitter kolatomer i olika antal beroende på vilken typ av fett det är. 

Amin gruppen är en organsisk sammansättning (organisk=innehåller kol) som innehåller en kväve atom med ett ensamt par elekroner i det yttersta skickat. Detta par av elektroner är inte bundna till varandra. Alla elektoner vill vanligtvis binda sig till en annan elektron (det är det som är fria radikaler). Det finns hundratals olika typer av ämnen i amin-gruppen men några av sub-grupperna är aminosyror, aminosocker, oorganisk amin (ammoniak), amin-oxid, enaminer mm. Nedbrytningen av aminosyror skapar till exempel aminer. Många neurotransmittor är aminer.

(Vit-amine (vitaminer)- innehåller en kväve och väte atom och är uppbyggda som amingrupper, men undantag finns så alla vitaminer innehåller inte en amin grupp.
 
Både amingrupper och metylgrupper är alltså olika ämnen och har olika strukturer av en del av en molekyl.

Kommentarer

  • Linn säger:

    Hej där, jag har bara provat akupunktur två gånger. Det var när jag hade ischiasliknande smärtor och knappt kunde sitta, stå eller gå. Det var superhäftigt tycker jag, och tillsammans med sjukgymnastikprogrammet och smärtstillande så funkade det. Vad som gjorde mest nytta vet jag inte :-)

    2012-06-25 | 20:00:00
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se

Kommentera inlägget här: