Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Antioxidanter-Vad är det egentligen?

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hej,

Alla vet att antioxidanter är en av hälsans alla under. Några av dom antioxidanter som finns är vitamin C, vitamin E, selen, flavonoider, aleo vera, vitlök, grönt te och många fler. Läs mitt tidigare inlägg om fria radikaler här       ---> (X).

Antioxidanter skyddar mot oxidationer av alla möjliga ämnen i kroppen, både onda och goda. Oxidation innebär att en eller flera elektroner tas bort från atomen eller oxygen läggs till i atomen. Det behöver inte vara syre (oxygen) som påbörjar denna process, utan andra ämnen kan vara involverade i denna process. När oxidering sker skapas en positiv jon, en ny atom. Till exempel omvandlas koppar till koppar oxid och järn blir järn oxid. Järn som rostar, koppar som blivit grönt och frukt som möglar är tre olika oxidationer som inträffat. 

Antioxidanter flyttar elektroner, och flyttar därför energi, och på detta sett flödar energi i cellerna och kroppen så att cellerna inte skadas. Denna process skyddar mot fria radikaler, som är en atom som saknar en elektron. Antioxidanter jobbar för att själva bli oxiderade, vilket är mindre farligt för kroppen om man jämför med fett, som är skadligt för kroppen.

Vitamin B2, C och E, lipoinsyra och glutation (en speciell blandning av tre aminosyror) är särskilt viktiga och aktiva antioxidanter. Och dom ämnen/antioxidanter som är viktiga för att kunna använda dom fem mest aktiva antioxidanterna om och om igen är flavonoider, carotenoid (eng), selen och svavel. Alla dessa är viktiga för att effekten av anioxidanterna ska kunna användas och för dess balans. 

(I en av mina böcker (Staying healthy with Nutrition) hittade jag en förklaring till hur en del av det hela fungerar som jag tyckte var beskrivlig. Tänk dig att flera människor står i en ring och kastar en glödhet potatis mellan varandra. Människorna är antioxidanter, och dom vill inte hålla i potatisen allt för länge för då skadas dom av de heta potatisen. På detta sett är det alltid rörelse av elektroner och energi i kroppen.)



Kommentarer

  • Rinki säger:

    Spännande att läsa om, jag har alltid funderat lite kring vad det här med antioxidanter är för något, man hör ju hur folk pratar om det till höger och vänster! Och jag gillade verkligen förklaringen som du lyfte fram längst ned, det där med den heta potatisen! :) Du är jätteduktig.



    Sv: Tack så jättemycket! Hann inte fira just när jag fick reda på det, men igår blev det lite finare mat här hemma som sambon fixade till, så lite firad har jag minsann blivit.



    Hm, jag känner igen "Saturnus", men jag har nog aldrig varit där. Jag har ju lite svårt att hitta caféer som har något utbud av laktosfritt också.



    På själva födelsedagen var jag här hemma, blev firad av sambon och hans mamma och hennes sambo. De gjorde i ordning en jättefin middag till mig och jag fick testa att göra egna tortellini ^^, det finns bild längre ned på bloggen.



    Kram Kram!

    2012-04-01 | 09:54:47
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com

Kommentera inlägget här: