Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Svärmorsmiddag LCHF

Kategori: -Recept & mums på min tallrik

Hej hej,

I helgen har svärmor varit på besök och eftersom att hon lever efter LCHF dieten lagade jag och kärleken en LCHF middag i fredags. Vi lagade ungsbakad fläaskfile inlindad i bacon, en svampsås, tabbouli och blomkåls kroketter.

Jag hade sen tidigare hört talas om blomkålskroketter, men mindes inte hela receptet, så jag gjorde så som jag tror att jag mindes det. Men jag började i allafall med att koka ett blomkålshuvud tills dom var mjuka. Hällde bort allt vatten, och lät det stå och droppa.



Medans vattnet fick rinna bort från blomkålen blandade jag en dl philadelphiaost, ett ägg, en liten näve persilja, tre små vitlöksklyftor, chilipulver, salt och peppar. Sen mixade jag denna blandning tillsammans med blomkålen så att det blev till konsistensen som potatismos.



Moset la jag sen i en liten påsa, klippte ett litet hål i botten och spritsade ut små högar på bakplåtspapper.



La en liten skiva ost ovanpå. Sen in i ugnen på 200 grader i ungefär 10 minuter



Slutresultatet. Mums filli bubblan!! Dom smakade blomkål men också vitlök och persilja. Dom var över förväntan!!



Slutresultatet av hela middagen.

Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Dom där blomkålskroketterna ser vansinnigt smaskiga ut. Jag har ett blomkålshuvud i kylen, kanske ska testa idag!

    2012-03-26 | 08:39:07
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • klara säger:

    Mmmm, smaskens! :) ps. ja sicilien är helt underbart! :)

    2012-03-27 | 22:35:43
    Bloggadress: http://klaraaskoglund.blogg.se/

Kommentera inlägget här: