Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Weekend i Uppsala med vänner

Kategori: -Livet, exkl hälsa-delen & de andra kategorierna

I går, lördag, åkte jag och kärleken till Uppsala för att hälsa på vänner, och eftersom att man inte sett så mycket av Uppsala tidigare så bestämde vi oss för att vara turister också.

Efter en fika på Kafé Linne gick vi en promenad till Domkyrkan, och då gick vi över denna bro med hänglås. Kärlekslås, som det kallas för, är en tradition som ursprungligen kommer från Kina, där man skriver sina initialer på ett lås som sätts fast på en bro, nyckeln slänger man i vattnet och detta ska ge evig kärlek mellan dom två. Romantiskt!!



Domkyrkan som ligger mitt i centrumet besökte vi efter rekommendationer från min kära mor.



Vackra ting. Vi pratade om att man blir så lugn, försiktig och respekterande så fort man går in i en kyrka, men även när man besöker andra gamla byggnader och monument. Så vackert, och sån fascinerande byggnad. 





Sofie lagade fantastisk mat, till förrätt blev de räkor i olja och vitlök som fick grillas i ungnen, och med massa ost dom sista minuterna. Till varmrätt blev det mumsig potatisgratäng, pepparkött, BA och ananans sallad. Lyxigt!



Jag och kärleken tog med oss en flaska vin som vi köpte i Italien (montalcino) i sommras efter att vi druckit en sådan på en restaurang i Volterra. Flaskan sparade vi till fint tillfälle, och detta tillfälle passade fantastiskt.



Mjölkchoklads mousse!! Brukar undervika desserter i vanliga fall eftersom att jag inte är så förtjust i sötsaker, men detta slog alla desserter på mycket länge!

Kommentarer

  • Rinki säger:

    Wow, jättefint inlägg roligt att vara i Uppsala lite, jag har varit där ett par gånger, men det var rätt så länge sedan. Jag gillar kyrkan också :).



    Sv: Angående "Rituals of status reversal" så tror jag nog att det kanske kan kännas lite skönt för dem som är under att få vara över, även om det bara är för en liten stund. Men själv skulle jag nog mest känna så kanske första gången, sedan skulle jag nog mer känna att det var deprimerande att behöva gå tillbaka till det normala efter det...lite "what's the point", men jag vet inte.



    Ja min utbildning blir 3 år :), jag vet faktiskt inte om jag har något drömyrke riktigt än, men jag skulle gärna vilja arbeta utomlands med bistånd och med andra människor.



    Tack så jättemycket för att du gav mig komplimang angående faktumet att jag skriver om samhällsfrågor. Jag kan väl också vara lite rädd för att trampa någon på tårna, å andra sidan så känner jag mig väl lite skyddad bakom datorskärmen plus att jag skriver om sådant som verkligen betyder något för mig och som jag redan har starka åsikter om, då är det lite lättare :) och med fina kommentarer som dina så känns det ännu bättre.



    Förlåt att jag inte har hört av mig tidigare, men det blev mycket vid tentan och sedan dess har jag varit väldigt trött och utmattad.



    Kram på dig!

    2012-03-18 | 17:03:39
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Stina säger:

    Man blir massor med hungrig av din blogg. :)

    2012-03-19 | 20:25:15
    Bloggadress: http://stina3.blogg.se/bebis

Kommentera inlägget här: