Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

28-års-livet

Kategori: -Livet, exkl hälsa-delen & de andra kategorierna

Idag fyller jag år, hela 28 år. Det kan man kalla en vädigt lång tid. Så... eftersom att detta är min första födelsedag på bloggen tänkte jag berätta lite om mina tjugoåtta år i livet. När jag fyller 29 år blir det inte ett lika långt inlägg! (Uppdaterar senare med lite foton från mina 28 år.) 

4 maj 1984 föddes jag i Örebro av mamma S (som är på besök nu för att fira min stora dag tillsammans med mig). Min lilla bror föddes samma år som jag fyllde 8 år. Vi bodde i Örebro tills jag var 12 år, då flyttade vi till Göteborg där vi bodde i tre år. 15 år gammal flyttade vi till Tjörn utanför Göteborg, ett riktigt sommar paradis för alla åldrar. Där träffade jag många av mina bästa vänner.

I januari, samma år som jag fyllde 20, flyttade jag till Örebro för att bo med mina pappa ett tag. Där jobbade jag som städare i några månader innan jag på midsommar, som 20 åring, flyttade till England, mitt ute i ingenstans, för mitt nya jobb på "Ashdownpark Hotel & Country Club". Jobbet fick jag tack vare en kille jag träffade ute på en fest, jag följde honom till tågstationen eftersom att han inte visste var den var. Han jobbade på hotellet och jag tänkte att jag vill också jobba på hotell, prata engelska varje dag och bo utomlands. Det slutade med att han fixade jobb till mig. Jag bodde på hotellet i ett år och fyra månader, träffade underbara vänner (min allra bästa därifrån är fortfarande Berit), firade alla högtider med nya vänner som bodde på hotellet och var på massor av äventyr. Ettriktigt "Dirty Dancing"-äventyr När jag bodde i England åkte jag och Berit till Paris för en semester. Vi bodde på ett hotell med lax-färgade täcken på en gata som skulle varit en tyst gata. En av mina första semestrar. (Den 1a gjorde jag som 16 åring till Barcelona för att hälsa på morbror T.)

I augisti fick jag diagnosen diabetes och flyttade till Norge, till en av mina bästa vänner Liza och hennes dåvarande kärlek. (Mer om min diabetes under fliken "Diabetes"). När jobbade jag med L´s pojkvän på ett annat hotell, i restaurangen och med jul showen. Träffade fler vänner och var på fler äventyr. I Norge har man låg skatt i November månad så i December med super-lönen, när jag var 22 år gammal, bokade jag flyg till Australien.

I Australien hälsade jag på Les, som jag lärde känna på hotellet i England, och hans tjej. Dessutom fick jag reda på att mormors biologiska syster bodde i Australien tillsammans med sina tre barn och hennes barnbarn. Så givetvis hälsade jag på dom i tre veckor också. Få lära känna släkten och blodet. Dom tog alla väl hand om mig och visade mig både Brisbane och städer runt omkring. I Australien var jag i tre månader på ett turistvisum och när det gick ut ville jag givetvis inte tillbaka till Sverige. Utan jag njöt rätt mycket av att inte vara i Sverige och istället lära känna nya människor från jordens alla hörn. Jag flyttade därför till Brighton och bodde med några vänner som jag lärde känna på hotellet. Dom första tre veckorna jobbade jag på "Brighton Pier", vilket var det gräsligaste jobbet jag någonsin haft. Det slutade med att min väska stals och jag fick ett utbrott och sa att jag inte kunde stanna på det skit-stället. Några veckor senare fick jag jobb på American Express där dom behövde en svensktalande administratör. Jag var plötsligt i stort behöv av en ny lägenhet, och en tjej på jobbet sa att hennes killpolare behövde en inneboende. Jag och Ian klickade direkt, en kille som gärna lagade mat och gillade att dricka vin. Jag bodde med Ian, hans tjej och en tyst kille som hette T. 2008 påbörjade jag min distans-utbildning i Natural Nutritions på skolan som ligger i London. Samtidigt som jag började volentärjobba med hemlösa. Jag och Ian åkte till Dahab i Egypten på en dyksemester, han utvecklade sitt certifikat och jag påbörjade mitt. Blev aldrig klar i Egypten, men fick certifikatet i England stället. Super kul resa med spontana dagar. Jag och Berit var på en Roadtrip, där hon körde och jag sa Höger, Vänster eller rakt fram. Vi hamnade i St Ives, en av Englands absolut mysigaste byar. Där det enda man kan göra är promenera, äta eller dricka vin. Fantastiskt som passade just våran smak!!!

Min kärlek jobbade för samma företag som mig, men satt på kontoret i Stockholm. En dag i mars 2008 åkte jag till Stockholm för att hälsa på min coola morbror T, men min kärlek erbjöd sig att plocka upp mig på flygplatsen för att köra mig till T. Det var kärlek vid första ögonkastet. 1 oktober samma år åkte kärleken och hämtade mig, mina grejer och min korkstol för att åka till mitt nya hem i Stockholm. Jag bodde i Brighton i två och ett halvt år. Brighton kommer alltid att vara mitt andra hem!!

Nu bor jag tillsammans med min sambo och kärlek, jobbar inom finansbranshen. Jag älskar att resa så vi har hunnit med en del semestrar. Sicilien för 60års kalas, England säkert 6 ggr, dykresa till Bali, två roadtrips (en till Frankrike och en till Italien), Rom för U2-konsert med Berit, Malta för dykning, New York för att träffa vänner och jag har gjort en resa till Amsterdam med Berit. Jag hoppas att jag aldrig behöver sluta resa och att jag alltid kommer ha kvar min passion för att se nya platser och möta nya kulturer.

För sex månader sen började jag blogga, av flera anledningar. Dels eftersom att jag tänkte att jag skulle plugga och lära mig mer. Jag vill ju skriva om intressanta ämnen, och då behöver jag plugga hårdare för att lära mig allt. Den punkten blev som jag tänkt mig. Dessutom vill jag ju dela med mig av allt jag lär mig.  

Ja.... det var lite om mitt liv. Har ni några frågor är det bara att fråga! =)

Uppddaterat med några foton.


Jag i Brighton med min nya kamera.


Örebro



Jag och min lillebror.



Flygtur över Örebro.



Australien, Surfers Paradise, men släktingar.



Min kokosnöt.



Egypten.



Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    7 minuter kvar. Stort grattis bästaste!!!!!!!!!!!! Sjukt ändå att vi båda har rest så mycket på olika håll men bara en gång tillsammans - desto större anledning att dra till Indien i flera veckor=)

    2012-05-04 | 23:55:19
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • Piccolacasa säger:

    GRATTIS!!!!

    2012-05-05 | 11:43:17
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • milla säger:

    Såg att du flög över min stad Örebro.

    Ha det gott

    2012-05-13 | 00:11:59
    Bloggadress: http://millashalsoblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här: