Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Att ge hälsoråd utan att vara certifierad läkare

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

(Vill börja med att säga att reglerna är olika i olika länder, så Sverige kanske inte har samma regler och lagar som USA.)

En riktigt intressant artikel om en kille som blivit stämd i North Carolina för att han har rekommenderat Paleo dieten för diabetiker och för att han skrev att det botade honom från hans diabetes. Han blev alltså  stämd eftersom att han uppmuntrar diabetiker, och icke-diabetiker, att leva efter denna diet för att det till och med botar diabetes. Om jag förstod artikeln rätt är det "The Board of Dietetics / Nutrition" som har stämt honom, eftersom att han inte har någon godkänd utbildning för att ha tillåtelse att ge medicinska råd. Även om dom inte var medicinska, utan snarare rekommendationer av kost man borde äta och produkter man inte borde äta.

Artikeln handlar även om människor, och bloggares, rätt till freedom of speech/yttrandefrihet om hälsa på sina bloggar och andra sociala medier. För att få ge råd och bota någon måste man alltså ha ett diplom/certifikat inom medicin eller vara diplomerad dietist. Men att dela med sig av den information som man har skulle då inte vara OK enligt The Board of Dietetics / Nutrition. Om man inte får rekommendera någonting för någon inom hälsa och för bättre välbefinnande, då skulle det också vara olagligt att ge råd om till exempel relationsproblem eller LCHF dieten. Sanningen är ju den att det är rekommendationer, men samtidigt så känner och tycker jag att den personen som följer rekommendationerna ansvarar för sitt eget liv och bör rådfråga sin läkare.

"Rådfråga din läkare" känns ärligt talat bara som något som man måste säga för att ha ryggen fri. Inte fri från ansvar, men fri från att bli stämd för att man hjälper, stödjer och ger råd för att en person ska bli en friskare och lyckligare människa, även om man inte är legitimerad läkare. Vad det gäller min blogg vet ni att jag pluggar, har alltså inget diplom ännu och vill dela med mig av den viktiga informationen för att bli en välbefinnare. För att bli en person som har uppnåt sin fulla potential, blivit så lycklig och frisk som man kan bli helt enkelt.

Vet du hur dom svenska lagarna och regler ser ut för rådgivning inom hälsa??


Här är artikeln.
http://www.naturalnews.com/035691_dieticians_free_speech_nutrition_advice.html

Och här är hans hemsida/blogg.
http://www.diabetes-warrior.net/

Kommentarer

  • fia säger:

    Jag fick utskrivet Mekobolamin för att jag har många autoimmuna sjukdomar och svårt att ta upp järn.

    Tror inte de ens tog några prover på B12 men vet att de är jättehöga nu pga injektionerna



    Vad det gäller regler för rådgivning inom hälsa så fanns ju förr Kvacksalverilagen vilken togs bort och ersattes med Patientsäkerhetslagen.

    Reglerar att man inte utanläkarebehörighet får behandla vissa sjukdomar och tillstånd...tror jag :P



    kramelikram

    2012-05-07 | 21:57:41
    Bloggadress: http://www.fianathome.blogspot.com
  • Rinki säger:

    Åh, jag skulle gärna skriva ett mer 'elaborate' svar på detta inlägg, men är alldeles för trött nu, men jag kanske återkommer ;) ifall det är okej. För jag tycker ändå att det är väldigt intressant.



    Sv: Jaså, från Amazon, behöver man inte betala massa frakt och så då? Jag måste kolla upp den där "segraren står ensam", det låter intressant. "Vid floden pietra satte jag mig ned och grät" är helt underbar också och självklart min favorit The Zahir.



    Klart att jag gillar dina inlägg och sådant här som bjuder in till diskussion och åsikter är om möjligt ännu lite roligare :).



    Kram på dig!

    2012-05-07 | 23:13:39
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Christine&Paris säger:

    Sv: Internationell marknadsförare&säljare blir jag i juni :) Praktiken skriver jag baserat på min praktikplats.

    2012-05-08 | 10:39:10
    Bloggadress: http://christineiparis.blogg.se/
  • LOUiSE/ΓO∩!SE säger:

    sv: ledsen att jag är seg att svara, mycket nytt och jobb som kommer i vägen just nu :)



    Till frukost blir det oftast ägg i olika former (äggröra/omelett/kokt ägg stekt ägg...), rysk yoghurt med egengjord lchfmüsli eller våffel-tunnbröd. Ibland oopsies i olika variationer men dom tröttnar jag lätt på efter att ha levt på dem under snart två år, blir numera bara någon enstaka gång. Man lär sig att variera och experimentera och hitta saker man gillar. Älskar att man blir mätt så fort och inte behöver äta mer än en näve mat typ ^^ Sen står man sig ungefär 6 timmar om det kniper, ibland längre.

    2012-05-08 | 15:04:48
    Bloggadress: http://kfmnpah.blogg.se/
  • Rinki säger:

    Vad duktig du är som pluggar så hårt! Soppan lät väldigt god också, vart får man tag i nässlor?



    Sv: Det där med att ge råd utan att vara läkare, jag tycker egentligen att det är väldigt intressant. Jag känner att du, som ger med dig råd och tar inspiration från din utbildning, absolut inte gör något fel. Jag menar hela Internet är uppbyggd på folk som sitter och diskuterar saker, har åsikter och anser sig veta saker och saker. Dagens samhälle är uppbyggt på att alla är "experter" känns det som, eller att alla kan bli det. Jag kan tänka mig att läkare idag får fler frågor från patienter som "kan jag ha det här?" och som då har försökt att självdiagnostisera sig över nätet.



    Då tycker jag inte direkt att folk gör fel, ifall man säger att jag tror att det här är bra. Det bästa är väl ifall man som bloggare då står för det man själv skriver. Att tycker man till exempel att LCHF är superbra, eller skriver om det och att det inte finns några som helst nackdelar kring det. Då tycker jag att man dels ska ha lite kött på benen, ha läst en del om det och helst provat det själv. Eller ha andra belägg för det man säger, som du har eftersom du ändå pluggar detta.



    Det jag däremot inte gillar är att vissa, kanske främst då i USA, titulerar sig experter och blåser folk på pengar och anser sig veta allting och då kanske ger fel råd till människor som har sjukdomar och/eller tar andra mediciner som man måste ta i akt när man ska ändra en persons diet. Jag var på ett föredrag där Anna Bäsén pratade, hon skriver på Expressen: http://bloggar.expressen.se/medicinbloggen/



    Hon är jättebra, just för att hon granskar sådana där typiska bluffer angående medicin och saker. Hon sade själv att hon var negativ gentemot många som blir "experter" och sådant efter att ha gått en kurs eller sådär. Hon gick själv någon hälsocoach-utbildning som var ett par dagar, eller om det var ett par timmar (väldigt lite i alla fall) och sedan fick hon papper och diplom på att hon var färdig och skulle då alltså kunna coacha någon som hade depression eller något annat allvarligt och riktigt. Något hon blev så förbluffad av, eftersom hon inte alls kände sig redo eller mer utbildad än innan egentligen. Sådant tycker jag är läskigt.



    Sedan tycker jag väl inte om att många naturliga läkemedel som säljs inte kollas upp (även om detta hör till lite annan diskussion). Min kompis mamma dog för ett par år sedan, hon hade sedan en tid innan haft ont i hjärtat, eller känningar. Men ingen läkare tog henne vidare seriöst, hon fick väl röntgen och så tillslut men bollades mest mellan olika typer av läkare och sjukhus. Blev rekommenderad några naturläkemedel och jag vet inte vad och sedan, en morgon så vaknade hon inte upp. Shit, det var verkligen läskigt och läkarna har inte hittat någon direkt dödsorsak. Sedan har det kommit upp debatter, där bland annat Anna har skrivit (om jag inte missminner mig) att vissa läkemedel som ges ut sådär aldrig granskas av någon. De som kommer ut via apotek och sådant granskas ju...men att det kan leda till reaktioner i kroppen som man inte vet om och sedan är ju alla individuella och har olika förutsättningar.



    Så ifall man ska ge tips till andra, får man vara försiktigt med vad man ger för tips och så vidare. Jag menar inget illa mot dig, absolut inte. Du ger ju bra tips, allmänna tips. Men att till höger och vänster slänga ur sig saker som kanske inte alls lämpar sig för någon som har en viss sjukdom (kanske lantent) eller en viss livsstil, man ska vara försiktig...sedan ska ju folk som läser saker och ting på Internet inte ta åt sig hur som helst heller.



    Sv: Ah, men det låter ju rätt bra faktiskt, jag ska kolla upp sådant lite mer. Har annars varit lite "rädd" för att beställa saker från USA då frakten kan bli skyhög!



    Förlåt för långt inlägg :).



    Kram på dig!

    2012-05-10 | 20:48:58
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com/

Kommentera inlägget här: