Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Att välja mat

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

Hej hej,

Det är intressant det här med mat och vad vi egentligen stoppar i oss. Vi äter konserverad mat som kan hålla i flera månader, bröd som är vit som en bröllopsklänning (såg så vita bröd i Skottland), drycker med fejk/fake socker som heter duga och mjöl som knappt innehåller något annat än kolhydrater (om du inte äter mjöl där hela sädet är använd, fullkorn. Ägg från kycklingar som äter ohälsosam mat, du blir inte bara vad du äter, du blir även som det du äter äter. =) Har kossan, grisen eller kycklingen ätit hälsosamt?! Ärligt talat vet jag inte exakt hur det där med uppfödning och föda fungerar, men jag vet att allt inte är som det borde.

Jag personligen rekommenderar: Ekologiskt och lokalt/närodlat. Ekologisk mat som inte har vuxit med hjälp av flera olika kemiska medel, utan istället mottagit rent vatten och regn, solljus från den stora gula på himlen och en näringsrik jord. Alla dessa utan tillsatser. Och djuret ska också ätit och levt hälsosamt. Låter kanske lite kul, men kor behöver också få röra på sig. Jag antar att att ett djur också behöver ta upp syre, bryta ner sin mat, skapa energi, röra på sig, ha ett hälsosamt hjärt- och kärlsystem och balans på mineraler och andra viktiga ämnen.

En fråga till er: När man odlar i krukor så behöver man byta jord då och då, men behöver man det om man odlar sina grönsaker i jorden/marken? Kan tänka mig att jorden får näring underifrån eller genom regnet. Vad tror/vet ni?

Närodlat rekommenderar jag eftersom att det är dom produkter som växer i vårat klimat, det är dom som vår kropp är redo för. Det närodlade borde givetvis vara ekologiskt. Ett plus i kanten är att du stöttar dom lokala bönderna.

Något att tänka på; Om något i din kyl inte blir mögligt efter en månad är det troligtvis inte så hälsosamt eller fräscht.


Kommentarer

  • Piccolacasa säger:

    Amen!



    Jag brukar ge mina växter och grönsaker kogödsel på våren. Det ger näring och jordförbättrar. Man kan även ge dem nässelvatten under sommaren. En hel vetenskap när och var och hur man ska göra. Du får nästan googla eller låna en bok på bibblan. Men man måste som regel tillföra näring. Jorden blir utarmad efterhand.

    kram!

    2012-05-25 | 18:54:26
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • Blackelf till Anna T säger:

    SVAR PÅ KOMMENTAR: Hmm..vet inte om det är så många fördelar med hypersexuell. omvärlden är ju inte det...och det skulle vara skönt att ha samma driv som alla andra så man kände sig " mätt" nån gång.



    Jag förstår vad du menar när du säger att man ger utrymmet till någon som verkar behöva det. jag har börjat tänka mer på det under de senaste åren. Bara för att jag har tre underbara vänner som varit smarta nog att säga till mig. Ibland fattar man ju inte själv förrän någon påpekar hur man uppfattas i sociala sammanhang. Viktigast är nog att jag lärt mig lyssna mer.



    Nuförtiden behöber mitt " funny-fat" höras och synas jämt eller kompensera för alla andra delar som tycks fattas.



    sKA FLYTTA OM TVÅ VECKOR.. det blir till att omplanetara ALLA blommor.. och köpa nya.. det tycks sig som vi har glömt att vattna dem i sommarhettan och flyttstressen:( Jag älskar mina blommor!

    2012-05-25 | 19:36:02
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se/

Kommentera inlägget här: