Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Den nya lagen

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar





Fick tidningen "Att leva med Diabetes" nr 2, 2012, häromdagen och hittade artikeln ovan. Några dagar senare fick jag"Vårdguiden Stockholm" nr 2 2012 med en liknande artikel.

I slutet av maj träder en ny lag i kraft över hela Europa. Denna nya lag innebär att man inte får påstå att ett tillskott eller mat är hälsosam om det inte är vetenskapligt bevisat, stod det i Diabetes tidningen.

I "Vårdguiden" gick dom in på detaljer kring vad man får kalla dom olika typerna av läkemedel och tillskott. Jag är osäker på hur det ser ut idag med denna uppställning men så här ska det bli i allafall.

Växtbaserade läkemedel:
Dessa måste ha används i minst 10 år och vara bevisat. Om jag förstår detta korrekt så är detta vanliga läkemedel som kan köpas på apoteken. 

Traditionella växtbaserade läkemedel:
Behöver inte vara bevisade, men måste ha använts i minst 30 år, och minst 15 år i Europa. Ett exempel är rosenrot.

Naturläkemedel:
dom produkter som kommer från djur, bakterier, salter och mineraler, men inte från växtriket. Exempel: Kapslar med fiskolja.

Kosttillskott: Vitaminer och mineraler som tillskott och räknas som livsmedel för att komplimentera brister av någon av dessa.

Vet någon möjligtvis vad denna lag kan heta eller vart man kan läsa mer om den? Jag skulle vilja läsa och lära mig mer men hittar ingenting på internet.

UPPDATERAT: Fick rekommendationer av Christin (Hennes blogg -->XX) om att läsa på Livsmedelsverkets hemsida där det står mer om lagen och vilka påståenden som är godkända.

Här nedan:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Listan-med-godkanda-halsopastaenden-klar/
Och här nedan:
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/35-granskningar-avslutar-Efsas-utvarderingar-av-nara-2-800-halsopastaenden-om-livsmedel/

Kommentarer

  • Piccolacasa säger:

    Är inte så insatt sedan tidigare men efter en googling hittade jag detta:

    http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Listan-med-godkanda-halsopastaenden-klar/

    Längst ned hittar du förordningen, dvs den eu-rättsliga lagstiftningen som ska gälla i Sverige.

    2012-05-31 | 13:56:21
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • Elin - Designar bloggar säger:

    Kolla in mina tävlingar, vinn en design & veckans blogg! :)

    2012-05-31 | 15:37:04
    Bloggadress: http://kimidori.blogg.se/
  • Blackelf säger:

    Har hört det där med felaktig marknadsföring.. Jag tycker det borde gälla ALLA produkter.. schampon och skönhetsgrejer.. företagen hittar på egna saker hela tiden.. typ mascara med FYRA dimensioner... håhå jahajja...



    Jo jag har kategorier.. men de som inte följer bloggen på bloglovin och bara går in på startsidan missar en hel del... ska man behöva läga upp länkar till de senaste i allmänningen eller >.< Mutter mutter...



    Och JA! vAD F-N ÄR DET FÖR VITS MED ATT PÅBÖRJA ETT BLOGGINLÄGG OCH SPARA TILL SEN om det blir helt uppfuckat i ens tidslinje? morrar Då är det ju ingen som läser det. Om man inte länkar till det... både här och på en massa andra ställen.. som jag helst vill slippa. Värdelösa värdelösa lagringsfunktion!

    2012-05-31 | 19:11:49
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se/
  • Piccolacasa säger:

    Läste du i bilagan till förordningen? Där stod ju vad man fick säga om de olika ämnena? Och det är alltså det som är lagen, EU förordningar blir direkt giltiga i Sverige.

    Hoppas det var det du menade, annars fråga igen!

    Kram Christin

    2012-05-31 | 20:51:24
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • Blackelf säger:

    Om jag ska göra en reklam nån gång så ska jag anställa Robert Ashberg. Han i kostym. Vit bakgrund. Astrist förpackning. Han håller upp den och säger: "Är du också trött på skitsnack och falsk marknadsföring? Det här schampot är precis som vilket annat schampo som helst. Det tvättar rent, innehåller: "inser innehållsförteckning" och gör inte ditt hår varesig mer helt eller stakare. Det är ett jäkla schampo, inget en magisk fe.

    Det är billigare än alla andra märken; Varför? Jo för att vi kapade all bullshit.

    Köp det. Eller låt bli. Ett helt vanligt jävla schampo. ( Och sen att han gör ett riktigt misslyckat försök till att le)



    XD



    Anledningen att jag ska till NY är att jag ska bjuda miun syrra dit.. jag är inte ett stort fan av stället själv och kan tänka mig andra platser att spendera mina cash på.. men det är för hennes skull:)



    Hmm.. ska verkligen kika på utbildningen!

    2012-06-04 | 18:14:07
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se/

Kommentera inlägget här: