Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Inget stopp

Kategori: -Pluggdagar

Idag har det inte varit något stopp på mig alls vad det gäller pluggandet. Jag tog en liten break vid 13 då jag gick till marknaden för att köpa frukt och grönsaker. Men jag började morgonen och pluggandet med att skriva en och en halv sida på en uppsats om dom olika tekniker man ska använda för att hjälpa och stödja kroppen vid eliminering av gifter, andra onödiga och skadliga ämnen i kroppen.

Sen fortsatta jag på mitt excel-ark som jag fyller i med alla information om vitaminer, så att jag har ett dokument jag kan dra fram i framtiden när det behövs. Detta är en del av arbetes som ska göras för modul 14. Nu har jag bara vitamin C och Bioflavonoids kvar sen är det klart. Tänkte fixa detta innan jag har en Skype-dejt med bästa vännen i England. På tala om England, det har gått riktigt bra med engelskan idag också, troligtvis därför det gick så snabbt med uppsatsen om teknikerna. Ibland kan det verkligen gå långsamt för att man inte är nöjd med uppbyggnaden av meningarna eller för att man inte hittar dom rätta orden. Men idag gick det bra och jag har hunnit med mycket.

Igår när jag kom hem hade jag fått en del av min senaste uppsats tillbaka. Och betyget var A, med en kort text som löd "This is excellent and concise, will done". Tror ni jag blev glad eller?! Jag frirade med att gå till torget för att köpa lite frukt och grönt. För att sen laga en riktigt god och nyttig lunch till mig!

Till lunch gjorde jag en soppa:
2st tomater
3st stjälkar selleri
2st broccoli huvuden
1st chalottenlök
1/2 grön chili
1st grön paprika
1del röda linser
1 näve nässlor
1 tärning grönsaksbuljong
Gurkmeja
Timjan
Oregano
Salt
Peppar
Kanel



Jag kokade ihop allt, 20 min ungefär, tills broccolin var mjuk och linserna klara. Sen mixade jag allt med en stavmixer. Blev smakrikt, men lite för starkt. =) Till dessert åt jag jordgubbar med mandelmjölken som jag gjorde häromdagen. (Under "Recept & mums" finns mer om Mandelmjölk) Snacks under dagen har varit rädisor, mumsiga och smakrika!!



Kommentarer

  • Rinki säger:

    Vad duktig du är som pluggar så hårt! Soppan lät väldigt god också, vart får man tag i nässlor?



    Sv: Det där med att ge råd utan att vara läkare, jag tycker egentligen att det är väldigt intressant. Jag känner att du, som ger med dig råd och tar inspiration från din utbildning, absolut inte gör något fel. Jag menar hela Internet är uppbyggd på folk som sitter och diskuterar saker, har åsikter och anser sig veta saker och saker. Dagens samhälle är uppbyggt på att alla är "experter" känns det som, eller att alla kan bli det. Jag kan tänka mig att läkare idag får fler frågor från patienter som "kan jag ha det här?" och som då har försökt att självdiagnostisera sig över nätet.



    Då tycker jag inte direkt att folk gör fel, ifall man säger att jag tror att det här är bra. Det bästa är väl ifall man som bloggare då står för det man själv skriver. Att tycker man till exempel att LCHF är superbra, eller skriver om det och att det inte finns några som helst nackdelar kring det. Då tycker jag att man dels ska ha lite kött på benen, ha läst en del om det och helst provat det själv. Eller ha andra belägg för det man säger, som du har eftersom du ändå pluggar detta.



    Det jag däremot inte gillar är att vissa, kanske främst då i USA, titulerar sig experter och blåser folk på pengar och anser sig veta allting och då kanske ger fel råd till människor som har sjukdomar och/eller tar andra mediciner som man måste ta i akt när man ska ändra en persons diet. Jag var på ett föredrag där Anna Bäsén pratade, hon skriver på Expressen: http://bloggar.expressen.se/medicinbloggen/



    Hon är jättebra, just för att hon granskar sådana där typiska bluffer angående medicin och saker. Hon sade själv att hon var negativ gentemot många som blir "experter" och sådant efter att ha gått en kurs eller sådär. Hon gick själv någon hälsocoach-utbildning som var ett par dagar, eller om det var ett par timmar (väldigt lite i alla fall) och sedan fick hon papper och diplom på att hon var färdig och skulle då alltså kunna coacha någon som hade depression eller något annat allvarligt och riktigt. Något hon blev så förbluffad av, eftersom hon inte alls kände sig redo eller mer utbildad än innan egentligen. Sådant tycker jag är läskigt.



    Sedan tycker jag väl inte om att många naturliga läkemedel som säljs inte kollas upp (även om detta hör till lite annan diskussion). Min kompis mamma dog för ett par år sedan, hon hade sedan en tid innan haft ont i hjärtat, eller känningar. Men ingen läkare tog henne vidare seriöst, hon fick väl röntgen och så tillslut men bollades mest mellan olika typer av läkare och sjukhus. Blev rekommenderad några naturläkemedel och jag vet inte vad och sedan, en morgon så vaknade hon inte upp. Shit, det var verkligen läskigt och läkarna har inte hittat någon direkt dödsorsak. Sedan har det kommit upp debatter, där bland annat Anna har skrivit (om jag inte missminner mig) att vissa läkemedel som ges ut sådär aldrig granskas av någon. De som kommer ut via apotek och sådant granskas ju...men att det kan leda till reaktioner i kroppen som man inte vet om och sedan är ju alla individuella och har olika förutsättningar.



    Så ifall man ska ge tips till andra, får man vara försiktigt med vad man ger för tips och så vidare. Jag menar inget illa mot dig, absolut inte. Du ger ju bra tips, allmänna tips. Men att till höger och vänster slänga ur sig saker som kanske inte alls lämpar sig för någon som har en viss sjukdom (kanske lantent) eller en viss livsstil, man ska vara försiktig...sedan ska ju folk som läser saker och ting på Internet inte ta åt sig hur som helst heller.



    Sv: Ah, men det låter ju rätt bra faktiskt, jag ska kolla upp sådant lite mer. Har annars varit lite "rädd" för att beställa saker från USA då frakten kan bli skyhög!



    Förlåt för långt inlägg :).



    Kram på dig!

    2012-05-09 | 18:45:40
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • Camilla säger:

    Tack så mycket!



    Åh, mumsigt med rädisor!

    2012-05-11 | 22:20:58
    Bloggadress: http://thisiscamilla.blogg.se/

Kommentera inlägget här: