Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Nerför

Kategori: -Livet, exkl hälsa-delen & de andra kategorierna

Imorse vaknade jag några minuter efter att min pojkvän lyckats få i mig några druvsocker tabletter. Jag hade lågt blodsocker igen, och den senaste veckan har det varit likadant varje morgon och man kan inte göra annat än att bli trött på det. Jag äter en extra macka innan jag går och lägger sig, så att man får upp blodsockret lite extra, men ändå så vaknar man med lågt blodsocker, eller snarare bristen på förmågan att kunna vakna. Min pojkvän låg där bredvid mig och gav mig råd om hur jag ska göra, vilka fel jag gör och förklarar hur kolhydrater reagerar i kroppen. Det slutade med att jag blev väldigt arg och ledsen, på min oanvändbara bukspottkörtel, på min kropp för att den inte reagerar som jag tror att den ska och för att ingenting någonsin reagerar på samma sätt två gånger. Meningen med diabetes verkar vara att man ska tyda, gissa och förutspå framtida reaktioner av kroppen, och sen ta insulin enligt förutspådd framtid. Vilket inte det enklaste och inte heller så konstigt att man kan bli ledsen, arg och… besviken. Besviken på  att man tyder tecknen fel ibland. Men tur att jag inte får denna negativa reaktion ofta! Idag har jag varit lugn och harmonisk, lätt att bli sån efter några tårar längs min kind. =)

Önskar er alla en fantastisk helg.

Kommentarer

  • Lollo säger:

    Du skrev om riboflavin i förra inlägget, brist på den vitaminen kan trigga hypoglukemi. Men det gissar jag att du själv är och rotar i :) Inget kul när man är frustrerad och inte vet hur man ska vrida på insulin vs mat för att det ska bli så rätt det går. Men himlans intressant.

    2012-05-11 | 18:18:53
    Bloggadress: http://kfmnpah.blogg.se/
  • fia säger:

    Ingen blir glad av sjukdomar som lever ett eget liv. Man kan förutspå mycket men reakationer på kroppens nycker, går knappt att förutspå eller ens förstå samband med. Jag försöker kartlägga så mycket som möjligt för att vara förutseende men ändå så går man på pumpen.

    Kanske ska man börja från andra änden???!!

    2012-05-11 | 18:49:21
    Bloggadress: http://www.fianathome.blogspot.com
  • Piccolacasa säger:

    Inte kul :/

    Jag har ingen praktisk erfarenhet av diabetes men har läst en del som berör det eftersom jag intresserad mig för lågkolhydratkost och stabilt blodsocker de senaste två åren. I mina amatöröron låter det jättedumt att äta en macka, vore det inte bättre med typ hackat kokt ägg med majonäs? Du har kanske skrivit jättemycket om detta, kan du inte skriva ett kort översiktinlägg för nya läsare :)

    Vill passa på att fråga om man kan köpa en blodsockermätare, isf var och vad kostar det?

    Hoppas att du mår bättre nu! kram

    2012-05-11 | 19:18:01
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • Piccolacasa säger:

    Nu hittade jag diabetesinläggen, letade efter dem innan men såg inte den kategorin då. Har redan lärt mig massor, tack! Men jag fattar inte riktigt varför man behöver höja blodsockret "lite extra" innan läggdags, varför är det inte bättre med något som höjer långsamt så att det långsamt planar ut? Då borde det ju inte vara i botten på morgonen menar jag? Förstår du hur jag menar? Kan diabetes typ 1 bli bättre av kosten, alltså kan du äta på ett sätt som gör att du inte är tvungen att ta så mycket insulin? Eller är det främst aktuellt för typ 2?

    Trevlig helg! kram

    ps tack för tips om blodsockermätare, skulle bara vara kul att testa lite. Har en ganska god uppfattning om hur olika livsmedel påverkar mitt blodsocker dels genom att jag medvetet testat, dels genom att jag har läst mycket om det. Men vissa saker är man fortfarande lite fundersam över och även skillnader mellan olika saker, snask till exempel :) Om man ska synda, vad är värst, popcorn, chips eller glass, sånt hade jag velat testa! (Gissar att värst är glass, sedan chips, sedan popcorn).

    2012-05-11 | 22:22:22
    Bloggadress: http://www.piccolacasa.wordpress.com
  • fia säger:

    :)

    Jag har inte diabetes men en hög andra autoimmuna sjukdomar (struma, RA, Sjögrens Syndrom, Fibro, binjureinsufficiens ) som lever ett eget liv i min kropp. Jag menar att man kanske måste försöka att följa med i kroppens nycker istället för att bara försöka strukturera den. (ser själv att det är svårt att förstå) Man vill ha kontroll på kroppen så att man ska må så bra som möjligt - så klart.

    Men allt kan man ju inte råda över. Vissa saker som händer i kroppen, sker utan att vi kan göra något åt det. Att gilla läget. Men det är lättare sagt än gjort. Man blir sur på sin kropp när den beter sig dumt!Sur för man tycker att man gjort allt enligt konstens alla reger. Å så blir det ändå fel.

    Kroppen hör ju tätt ihop med själen och balansen är det som ger harmoni.

    Att börja från andra hållet, kanske är att börja med att acceptera att man inte kan styra upp allt. Bara göra sitt bästa. Men alla nerförsbackar är tunga att ta sig uppför. <3

    2012-05-11 | 22:27:27
    Bloggadress: http://www.fianathome.blogspot.com
  • LOUiSE/ΓO∩!SE säger:

    Grejen är inga lightprodukter och inga fejk-fetter som margarin. Äkta vara, fetaste alternativet för att det påverkar blodsockret minst i regel (och ger effektivast mättnadskänsla). Smör, rapsolja, animaliska fetter, avocado, nötter osv. Sen finns det dom som väljer att lägga ner åtskilliga hundralappar på kakaosmör, kokosolja osv, men poängen är att fettet ska vara naturligt och man ska inte vara rädd för det :)



    Jag har varit i din pojkväns sits åtskilliga gånger och ofta på nätterna, så det där googlade jag fram för att jag ville hitta en lösning. Kollade upp apotekets "Man" vitamintillskott och den skulle (enligt burken iallafall) täcka upp dagsbehovet av B2, men det finns även gott om det i mjölk tex. Bara en liten bit i pusslet men jag tror absolut inte att det skadar :)



    Kramar

    2012-05-12 | 08:50:19
    Bloggadress: http://kfmnpah.blogg.se/

Kommentera inlägget här: