Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Smoothie av mynta

Kategori: -Himmelriket med Juicer & Smoothie

Fick inspiration från en annan bloggare om att göra en smoothie med mynta, så givetvis handlade jag in en kruka mynta igår när vi var för att storhandla. Jag använde även sojamjölk, sojagrädde (något nytt jag provade), en apelsin och en tsk honung. Mumsigt som bara den!!

Mynta får matsmältningssystemet och dess muskler att slappna av. Det hjälper även vuxna och barn mot magsmärtor och gaser. Det är svagt bakteriedödande, har en kylande effekt och är galldrivade (vilket är bra för fettnedbrytningen som börjar i tolvfngertarmen). Eftersom att det påverkar både gallan och avslappnar musklerna rekommenderas det att användas för att lindra symptomen vid IBS. Men detta bör inte ätas i för långa perioder, eller för stora mängder, eftersom att det kan skada matsmältningssystemet.




Kommentarer

  • Rinki säger:

    Det där lät intressant, hur kan det dock skada matsmältningssystemet? Att musklerna slappnar av helt och hållet? Jag skulle jättegärna testa något sådant annars, eftersom jag lätt får utspänd mage och sådär.



    Sv: Jo, det finns laktosfri Keso :) så det kan jag äta, vilket jag försöker att bygga ut mina måltider med. Det känns ibland lite svårt att vänja mig vid grönsaker och sådant istället för kolhydrater ibland, men det fungerar ganska bra. Men äter kolhydrater i annan form hit och dit istället.



    Såg att du hade skrivit om avokadon, gulligt att du länkade <3. Håller tummarna för att det går bra. Här har det dessvärre inte hänt något, men det är bara att vänta.



    Kram på dig

    2012-05-01 | 17:46:15
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com
  • ROXANNA - Kamp efter Cancern säger:

    hehe ja det syns verkligen väl på filmen, och det känns också väl :)

    helt otroligt att dom är så stark redan i magen :)

    ha en trevlig kväll

    2012-05-01 | 20:35:17
    Bloggadress: http://roxxanna.se
  • Matilda säger:

    Ser lite mysko ut, men det kanske är gott :)

    2012-05-02 | 16:03:45
    Bloggadress: http://missread.blogg.se/
  • CJ säger:

    Tusen tack! Och jag instämmer, sjögrässallad är helt klart favoriten. :) Kram och ha en fin dag i sommarvärmen!

    2012-05-03 | 15:21:15
    Bloggadress: http://cjs.blogg.se/

Kommentera inlägget här: