Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Tänk på döden och du blir en bättre människa

Kategori: -TV/Böcker/Tidning/Föreläsningar

Läste Metro idag (2012-05-03) på vägen till jobbet och kom över en artikel om hur människor blir bättre människor av att tänka på döden. Hjälpsamheten ökar och "militär" attityden minskar. Och jag tror absolut att detta stämmer. Vi alla vet ju givetvis att vi ska dö någon gång, i allafall lämna detta liv bakom oss. Men jag tror att man är i "närheten av" döden så blir man snällare och trevligare. Som jag skrev i ett tidigare inlägg känner jag att man visar så mycket respekt och man blir så lugn när man går i en kyrka eller promenerar genom en kyrkogård. Och här har vi kanske svaret då! Man blir en ödmjukare människa av att tänka på eller vara i närheten av döden.



Kommentarer

  • CJ säger:

    SVAR: Haha, ja vilket tjat va! Det var sista sushi-inlägget på ett tag, lovar. ;) Trevlig kväll!

    2012-05-03 | 22:58:48
    Bloggadress: http://cjs.blogg.se/
  • Patrik säger:

    Sv. Ja okej! Det kan jag förstå! Universum är sjukt coolt alltså! =D

    2012-05-03 | 23:51:19
    Bloggadress: http://patrikpetersson.blogspot.com
  • MOLLY BERGSTRÖM - Uppsala säger:

    Natti natti :) Hoppas du haft en bra torsdag!

    Önskar dig en superfin fredag :D

    2012-05-03 | 23:53:39
    Bloggadress: http://mooollys.blogg.se/
  • alis säger:

    svar: tack så mycket! den svarta baddräkten är faktiskt från h&m. Jag köpte den för cirka ett år sen i NYC. :)

    2012-05-04 | 11:59:29
    Bloggadress: http://alis.blogg.se/
  • CJ säger:

    SVAR: Haha, ja det är helt klart en favorit på sommaren. :) Trevlig helg!

    2012-05-04 | 15:36:17
    Bloggadress: http://cjs.blogg.se/
  • Melissa - Den brutala sanningen! säger:

    jag älskar att gå på kyrkogårdar, både dag som kväll som natt, de är så fridfullt, inga måsten, inga krav. man bara är och kan bara vara just för nuet. finns ingen morgondag och inget igår.

    Förstår inte de som tycker de är läskigt, ibland går jag dit bara för att läsa en stund, eller sätter mig ner för att tecka, tänka, njuta av livet som jag har

    2012-05-04 | 17:51:31
    Bloggadress: http://lavali.blogg.se/
  • Rinki säger:

    Jag tror att det ligger något i det, att man på något sätt måste konfronteras med något för att inse att man inte bara kan ta livet förgivet. Det kan hända saker och även om det är klart att man inte ska gå omkring och hela tiden vara negativ och tänka negativt som "äsch, livet tar slut ändå", utan man måste nog finna en balans. Det är bra att ändå ta vara på saker och ting, njuta och vara snäll och schysst mot andra människor.



    Sv: Jag har 1h och 34 min ungefär en enkel resa till universitetet och så lika mycket tillbaka, så det blir ju en del. Men just åtta-föreläsningar har jag som tur var inte vidare ofta, det händer någon gång då och då liksom.



    Pepparmint te, det ska jag skriva upp och så får jag testa det, tack för tipset <3.



    Avokado kan ta riktigt långt tid, min mamma har sagt att de brukar ta sig först tills det att man är beredd på att kasta ut dem. Man brukar se att de håller på att tar sig, när det kommer ut rötter längst ned, de kommer först, innan det spirar uppåt.



    Hur ser helgen ut?



    Kram!

    2012-05-05 | 00:10:46
    Bloggadress: http://rhulth.wordpress.com

Kommentera inlägget här: