Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Skottland Roadtrip

Kategori: -Livet, exkl hälsa-delen & de andra kategorierna

Hej Hej,

Jag och kärleken har haft det finfint i Skottland, förutom att jag blev sjuk redan efter andra dagen. Feber, hosta, snuva, halsont och svaghet har varit stor del av våra dagar. Men vi har faktist sett rätt mycket i alla fall. Vi tog väldigt många pauser, åt mycket, sov middag och kärleken tog väl hand om mig.

Dag 1. vi landade i Edinburgh och hämtade ut våran hyrbil direkt på flygplatsen. Sen började vi köra mot Aberdeen, stannad på vägen för mat, shopping och för att kolla på slott. Sakta men säkert rullade vi mot Aberdeen. Väl där fick vi reda på att vi troligtvis inte kommer få något hotell för att dom flesta hotell är fulla på tisdagar. Jaha tänkte vi och tog en break från letandet och åkte och åt på en underbar fisk restaurang vid havet. (Mer om maten i ett annar inlägg). Sen bestämde vi oss för att köra till Inverness som är en stad som ligger ungefär 2 timmar från Aberdeen, vi ringde och bokade hotell denna gång.





Dag 2. Ja då vaknade jag svag och kände att jag var på väg att bli sjuk. Vi åkte på en Whiskeytur runt Speyside som är ett område med många kände whiskey sorter. Vi gick på en guidad tur runt ett distilleri som inte längre är i bruk, men det var intressant att lyssna på hur allt alla maskiner fungerar och vilka produkter som används och hur dessa används. Riktigt intressant och häftigt! Vi  körde runt massa byar för att se oss omkring, för kaffe och fish and chips.






Dag 3. Då började vi vår tur ner till Edinburgh där vi skulle lämna in bilen. Vi åkte förbi Loch Ness för att ta en titt efter Loch Ness monstret, men kan säga att vi inte såg det alls, kanske på grund av att det regnade. Besvikelse! Men otroligt vacker miljö bland alla sjöar, ängar, backar, dalar och kanaler. Så himla fridfullt. Väl inne i Edinburg föll jag direkt. Det är en blandning av Paris och Amsterdam. Utan kanalerna i Amsterdam, men med romantik, massor av cafén, restauranger och barer (även om vi inte gick till någon bar). Vackra byggnader, lagom stor stad, god mat, massa shopping och det som shockade mest var alla trevliga människor. Folk som frågar om man behöver restaurant rekommendationer, som frågar vad man sett, varifrån man kommer och bara j**ligt trevliga människor. Hade det inte varit för vädret och regnet hade jag flyttat dit på en gång. På kvällen gick vi till en annan fantastisk restaurang, inlägg om restaurangen kommer senare.



Dag 4, fredag och vi promenerade mest bara runt hela staden, kollade i butiker, åt lunch, drack kaffe och bara njöt av att inte göra så mycket. Vi åt på Nr 1 restaurang av dom alla under våran semester. (Tålamod för restaurang inlägget). =)



Dag 5 åkte vi till Rosslyn chapel där delar av filmen "Da Vinci koden" spelats in, och handlingen knyter sig också till detta chapel. Efter filmen hade premiär ökade antal besökare med mer än 50%. helt galet. Jätte vackert kapell med många detaljer med histrorier bakom varje detalj. Efter kapellbesöket åkte vi bussen tillbaka till Edinburgh och låg på hotellet för att vila innan sista middagen innan resan avslut på söndagsmorgonen.

Vi har haft en finfin resa och sett mycket. Trist bara att jag varit sjuk, men man är ju sjuk av en anledning så det är OK ändå. Vi har shoppat en del, då whiskey, lite grejer på Primark bland annan an present till min bror hemlis! och så en ur snygg klänning om jag ska ha på mig på fredag när vi ha fest på jobbet. =) (Foto kommer efter fredag på den.)


Kommentarer

  • ROXANNA - Kamp efter Cancern säger:

    jo så lär det vara hehe :) eller ja man kan hoppas det iallafall

    2012-05-21 | 18:12:25
    Bloggadress: http://roxxanna.se
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Så typiskt att du blev sjuk! Och typiskt med regnet. Annars låter det som en vacker och upplevelserik resa!



    Man behöver ju varken säga att man fått eller köpt kläderna - räcker kort och gott med beställt så får man tolka det som man vill=) Tror man måste ha rätt mpnga läsare per dag för att kunna söka spons - men googla runt och se om det finns andra hälsobloggar som har reklam på sina sidor - så kan du i din tur kontakta dom.

    2012-05-21 | 18:27:57
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se/
  • blackelf till AnnaT säger:

    Låter som om jag inte var den enda som hade en fabulous weekend!!! Jag vill också till skottland!!!!



    I sanningens namn måste jag säga att jag inte har läst en enda bok eller tidskrift i ämnet självkänsla. Inte heller har över tvåhundra samtalsterapitimmar hjälpt det minsta.



    Men jag vet nte när jag började titta på hur folk beter sig, hur de rör sig, vad de klär sig i... och den där ständigt återkommande rynkan i pannan folk får när de ser sig själva i spegeln. Hur lidande kändisar ser ut på bild. ALLA verkar ha en dålig självkänsla och bryr sig förmodligen mer om sina egna problem än om andras. Vissa är bara bra på att dölja det genom att vara elaka mot andra.

    2012-05-22 | 06:21:05
    Bloggadress: http://ladyinblack.blogg.se/
  • hanan säger:

    Wow, det verkar vara fint i Skottland. Nu blir jag sugen på att åka dit. Dock vill jag resa dit när det är lite soligare :)

    2012-05-22 | 12:07:21
    Bloggadress: http://www.bodybazar.blogspot.com
  • Augustifamiljen säger:

    Herregud så vackert! Skottland alltså, verkligen ett av drömresmålen här i livet.



    Som svar på din fråga ifall min chiliconcarne blir stark, så är nog svaret njaae.. Till denna tog jag bara 2tsk spiskummin och inte så mycket chili, så det blev rätt lagom tycker jag faktiskt :)

    2012-05-22 | 13:44:49
    Bloggadress: http://augustifamiljen.blogg.se/

Kommentera inlägget här: