Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

En tanke kring pH värdet

Kategori: -Mina tankar & känslor

Det är mycket prat och studier om hur viktigt det är att pH värdet av kroppen är basiskt, miljön behöver vara basisk. Men jag har funderat på en frågeställning som människor bör tänka på för att dom ska förstå vikten av miljön i kroppen och inte att bara "bota" symptomet.  Detta är alternativ medicin, för mig.
 
Frågan är:
Är det hälsosammare att förhindra att en sur miljö utvecklas så att man förhindrar sjukdom att utvecklas, än det är att låta en sura miljö utvecklas och sedan försöka döda eller bota de bakterier som resulterat?
 
Enligt min åsikt bör man ta hand om kroppen från början så att sjukdom inte kan utvecklas istället för att låta miljön vara mottaglig för virus, bakterier och fungus och sen "behandla" dessa med mediciner.
 
Vad anser du om alternativa behandlingsmetoder?
 

Kommentarer

  • Linn säger:

    Det känns självklart att det måste vara bättre att aldrig utveckla sjukdomar eller en miljö där sjukdomar kan frodas från första början. Har det gått tillräckligt långt spelar det ju liksom ingen roll vad man gör.... vissa skador går inte att reparera.

    Jag tror väl inte på ALL alternativ medicin, men mer än vad jag först kanske trodde :-)

    Fråga: Går det att kompensera basisk och sur föda, dvs. tar de ut varandra? Kan man dricka en kopp kaffe och sedan neutralisera den försurande effekten med en citron? Alltså om man intar den basiska och den försurande födan i princip samtidigt.

    Svar: Jag anser att dom flesta skador går att reparera. Men många allvarligare sjukdomar tar längre tid att läka än andra. Nä... man ska inte tro på allt. =) Men kul att höra att du tror på det mer än du först trodde.
    Hmm... ja och nej skulle jag nog säga... och samtidigt säga att jag är osäker. =) Rent logiskt kan man ju tycka det, men samtidigt så tror jag dom olika behöver olika miljöer för att brytas ner i. (ungefär som kolhydrater och proteiner behöver olika miljöer). Så då finns risken att dom inte blir fullt nedbrutna. Så därför tror jag nog att det skulle vara bättre att först dricka kaffet och citronen sen efter det. =) Men är faktiskt inte riktigt säker. =)
    Sabine J Ö

    2012-11-11 | 22:15:42
    Bloggadress: http://lyckoland.blogg.se/
  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Kolla in, bloggvän till mig som varit i Indien precis! http://ewabramstang.wordpress.com/2012/11/11/indien-del-1/

    Svar: Kollade igenom bilderna. Super fint.... ger ingen hint om att det skulle vara "jobbigt" med alla folk eller hängiga människor. Jag vill dricka kokosmjölk direkt från nöten. Eller kokosvatten kanske det heter. Kram kram 3 dagar kvar. Jag ska shoppa och provpacka i helgen. =) Kram kram på dig
    Sabine J Ö

    2012-11-12 | 07:44:16
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se

Kommentera inlägget här: