Välbefinnaren

Tänk på att du behöver konsultera en läkare inför en kostförändring, speciellt om du har någon sjukdom, mina blogginlägg är till för inspiration och inte personlig rådgivning.

Korvstroganoff- Bra eller dåligt!?

Kategori: -Kost/De vi stoppar i oss

 
 
Jag lagade min första korvstroganoff för ett tag sen och jag måste säga att det blev riktigt gott. Även om mamma tyckte att det var lite för starkt. En måltid jag absolut kommer att laga igen!
 
Ingredienser:
 
2 dm falukorv
2 dl grädde
1 dl creme fraiche
1 burk krossade tomater
2 cm chili
1 gul lök
 
Till det serverades rivna morötter och brunt ris, och det är egentligen riset och morötterna som är den nyttiga delen av denna måltid. Riset är glutenfritt och eftersom det har kvar det yttre höljet, till skillnad mot vit ris, så är det också mycket näring kvar i riset. Vitamin B1, B2, B3, B5, folinsyra och vitamin E finns rikt i brunt ris. Dom mineraler som finns i stora kvantiteter är mangesium, mangan, kalium, zink, järn, koppar och kalcium. Detta gäller inte i samma grad vit, behandlat ris. Det är vanligt att man har svårare för att bryta ner brunt ris än vit ris, bland annat pga fiberinnehållet. Protein- och kolhydratnivån är också hög i brunt ris. GI värdet i brunt ris är ungefär 55.
Morötter är framför allt känt för sin mängd A vitamin, som är ögonens och immunförsvarets vitamin. Läs mer om vitaminen här.
 
Gällande grytan skulle jag säga att korv ofta innehåller många olika kemikalier, men inte alltid. Så det är viktigt att man läser på förpackningen vad korven har för ingredienser förutom kött och att köttmängden är hög. Vad det gäller dom krossade tomaterna som har förvarats i en konservburk kan materialet som burken är gjord av spridas till maten. Aluminium eller bly är vanliga material som dom kan vara gjorda av. Dessa ämnen är skadliga för kroppen i för höga mängder. (På min burk stod inte vad det var för material den är gjord av.)
Grädden kan vara svår för många att bryta ner och leder då till magbesvär, så därför kan man behöva byta grädden till ett annat alternativ. Sojagrädde eller havregrädde brukar jag köra med. Men jag läste i mina böcker för ett tag sen att man inte bör koka sojaprodukter, men tyvärr har jag inget svar på varför ännu.
 
Som jag nämt tidigare kan många behöva undvika att äta kolhydrater och protei i samma måltid eftersom att dom båda behöver olika ämnen, med olika pH värden, för att brytas ner. Dessa ämnen neutraliserar varandra.
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Art By Tina - Konst & Fashion säger:

    Men åh, jag har varit sugen på korv stroganoff i typ en vecka!

    Svar: Laga.... jag förlorande min korv stroganoff-lagnings-oskuld och det var super enkelt. Men det visste du väl redan för jag tror du har lagat det tidigare. Jag trodde det skulle behövas 50 st olika livsmedel. =)
    Sabine J Ö

    2012-11-20 | 22:08:24
    Bloggadress: http://trueborn.blogg.se
  • Viktor säger:

    Bra val!
    Ja, det är väl i alla fall få korvrätter som är så bra som stroganoff och falukorv är en av mycket få korvar som faktiskt har ett kvalitetskrav för att få kallas just FALUkorv. Tillbehören går ju att variera, så det är nog inget dumt val, för oss som inte äter enligt någon "extremdiet."

    2012-11-20 | 22:34:45
  • S säger:

    Vad gott. Längesedan jag åt det men gott är det.

    Svar: Då kanske du får ta och boka in en kväll med korv stroganoff lagning! =)
    Sabine J Ö

    2012-11-21 | 13:23:56
    Bloggadress: http://baseballwife.blogg.se
  • william säger:

    gott:D

    Svar: Mycket! =)
    Sabine J Ö

    2012-11-21 | 15:06:55
    Bloggadress: http://canonguy.blogg.se

Kommentera inlägget här: